Huomion saaminen on nykyisin iso haaste organisaatioille. Ääni on läsnä kaikkialla – brändisisällöissä, sosiaalisessa mediassa, mobiilisovelluksissa, mainonnassa, kauppakeskuksissa sekä monissa muissa paikoissa, jotka ovat osa arkeamme.
Onnistunut audiobrändäys luo arvoa asiakaskokemukseen, sitouttaa asiakkaat ja auttaa erottumaan kilpailijoista. Mutta miten luoda audio-DNA, joka tuo huomiota ja auttaa erottautumaan?
Viime viikolla saimme New Yorkista vieraaksemme yhden alan johtavia asiantuntijoista Michael Boumendilin. Hänen yrityksellään Sixième Sonilla on asiakkainaan isoja brändejä, kuten Renault, Orange, SNCF, Heineken, Coca-Cola sekä iso liuta maailman johtavia luksusmerkkejä kuten Rolex, Chanel ja Cartier. Vaikka pääosa asiakkaista on isoja yrityksiä, niin asiakkaina on myös pienempiä yrityksiä, joille Michael tiimeineen on rakentanut äänestä ainutlaatuisen kilpailutekijän.
Kahden päivän aikana kiersimme useita jäsenyrityksiämme konsultoiden heitä oman äänibrändäyksen rakentamisessa. Matkan toisena päivänä Michael oli myös kouluttamassa Audio 360 –seminaarissamme. Boumendil jakoi vierailunsa aikana mm. seuraavat kolme vinkkiä menestykselliseen audiobrändäykseen – selkeys, rohkeus ja yhtenäisyys.
1. Ole selkeä
Ole selkeä asemastanne markkinalla, arvoistanne sekä siitä kuka olette ja minkä tarinan haluatte kertoa. Ääni on kaikkialla, ja sen tuominen osaksi brändiä täytyy tehdä ammattimaisesti ja selkeästi, jotta se ei vahingoita brändin arvoa. Kiinnitä huomiota myös siihen, mitä kilpailijasi tekevät.
2. Ole rohkea
Audiobrändäyksessä kyse ei ole kauniista äänestä tai musiikista. On kyse äänestä, joka kertoo oikean tarinan ja erottuu kilpailijoista. Onnistunut audiobrändäys luo epätavallisen ja rohkean tavan yrityksen erottautumiseen. Ainutlaatuinen ääni voi auttaa brändiä saamaan huomiota, jota ei helposti saavuteta muilla keinoilla.
3. Ole yhtenäinen, mutta erottuva
Uusi sukupolvi ja uudenlaiset markkinoinnin työkalut edellyttävät selkeyttä, johdonmukaisuutta ja yhtenäisyyttä brändin kaikilla kosketuspinnoilla. Erityisen asiakaskokemuksen aikaansaamiseksi tulee luoda yhtenäinen äänibrändäys tuotteessa, palvelukokemuksessa ja markkinointiviestinnässä. On vaikea erottautua tekemällä jo olemassa olevaa tai tavallista. Varmin tapa menestyä on olla rohkea ja erottuva.
Paljonko audiobrändäys sitten voi maksaa? Millainen on audiobrändäyksen tilanne Suomessa? Kuuntele Boumendilin haastattelu podcastista alta. Siinä hän antaa esimerkkejä äänibrändäyksen toteuttamisesta.
Kuuntele >> podcast
Teksti ja haastattelu: Wanda Holopainen
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.