Vuonna 1985 alkunsa saanut Suomen kaupallinen radiotoiminta viettää 40-vuotisjuhlavuotta. Perjantaina 25.4.2025 RadioGaalassa juhlistetaan tarinoita, tunnemuistoja ja ajassa elävää ääntä sekä palkitaan alan parhaita saavutuksia. MRKTNG Media on paikalla uutisoimassa juhlatunnelmista.
—
Artikkeli on julkaistu MRKTNG 1/2025.
Audio uudistuu ja on laajentunut uusiin rooleihin
Perinteisen radion rinnalle ovat nousseet podcastit, äänikirjat ja tekoälyavusteiset äänipalvelut, jotka tekevät audiosta yhä tärkeämmän osan ihmisten päivittäistä elämää.
Audio on muuttunut merkittävästi viime vuosina, ja vuosi 2025 tuo mukanaan uusia tapoja hyödyntää ääntä osana arkea ja markkinointia.
Älykaiuttimet ja puheohjatut laitteet ovat yleistyneet kodeissa. Yhä useammin löydämme itsemme kuuntelemasta televisiota sen sijaan, että katsoisimme sitä. Mainostajat hyödyntävät tätä uutta ilmiötä rakentamalla immersiivisiä ja interaktiivisia äänimainoksia, jotka mukautuvat käyttäjän tarpeisiin reaaliajassa.
Keskustelut laitteiden kanssa ovat arkipäiväistyneet
Älyavustajien, kuten Alexan ja Googlen Assistantin, avulla kuluttajat voivat hakea tietoa, tehdä ostoksia ja jopa keskustella brändien kanssa äänikomentojen avulla. Tämän kehityksen myötä audiobrändäyksen merkitys korostuu entisestään, sillä brändin ääni voi olla yhtä tärkeä kuin sen visuaalinen identiteetti.
Vuonna 2025 audio tarjoaa sekä kuluttajille että yrityksille uusia mahdollisuuksia.
Onnistuneimmat brändit eivät pelkästään kuuntele yleisöään, vaan ne puhuvat heille oikeaan aikaan ja oikealla tavalla.
Kaupallinen radio voi hyvin Suomessa
Suomessa vuonna 1985 alkunsa saanut kaupallinen radiotoiminta koostuu tänä päivänä noin 50 radiokanavasta, joiden yhteenlaskettu liikevaihto on lähes 65 miljoonaa euroa vuodessa. Kaupallinen radio on vahvasti mukana audion murroksessa, jossa podcastit ja äänikirjat ovat suositumpia kuin koskaan. Radiota kuunnellaan niin perinteisiltä FM-taajuuksilta kuin netistä ja suoratoistopalveluista. Teknologian kehitys mahdollistaa audion mukanaolon kaikkialla.
Suomalaiset ovat radiokansaa
Kaupallinen radio tavoittaa viikoittain 3,4 miljoonaa yli 9-vuotiasta suomalaisista eli 66,6 %. Alle 60-vuotiaiden kuuntelu painottuu kaupallisille kanaville, ja viikoittain 25–54-vuotiaista 74,8 % kuuntelee kaupallista radiota.
Äänimainonnalla voidaan vaikuttaa kuulijoiden tunteisiin ja jättää vahva muistijälki, mikä lisää haluttua toimintaa kohderyhmissä. RadioMedia ry:n tutkimusten mukaan äänimainonta on erityisen tehokasta vastuullisuusviestinnässä ja yhteiskunnallisissa kampanjoissa.
Dentsun ja Lumen Researchin tutkimuksen mukaan audiomainonnan huomiosekunnit ovat keskimäärin 56 % korkeammat muihin mainosalustoihin verrattuna, ja sen teho brändin muistamisessa on 8 % korkeampi. Myös RadioMedia ry:ntutkimukset tukevat näitä tuloksia: radiomainonnalla yritysten vastuullisuusmielikuva parani 27 %:lla ja nuorista 44 % kiinnostui brändistä mainoksen kuultuaan.
—
Case Asuntosäätiö: Tunnetta ja faktoja audion keinoin
Kampanjan tausta ja tavoitteet
Asuntosäätiön kampanja keskittyi elämän käännekohtia kuvaavaan tarinaan, jossa asumisoikeusasuminen esitettiin turvallisena, joustavana ja kohtuuhintaisena vaihtoehtona vuokra- ja omistusasumiselle. Tavoitteena oli kasvattaa Asuntosäätiön tunnettuutta ja herättää kiinnostusta asumisoikeusasumista kohtaan.
Kampanjan tulokset
- Asuntosäätiön spontaani tunnettuus kohderyhmissä kasvoi 24 %.
- Asuntosäätiö.fi-sivuston kävijämäärä kasvoi kampanjan aikana 31,2 %.
- Nuorista 60 % ilmoitti mainoksen herättäneen kiinnostusta asumisoikeusasumista kohtaan.
Menestyksen avain: Tunne ja oikea media
Viestintä- ja markkinointijohtaja Johanna Otranen korostaa tunteiden roolia kampanjassa: ”Koti on tunneasia, joten tunteiden välittäminen on keskiössä viestiessämme kohtuuhintaisesta asumisesta. Radio on osoittautunut Asuntosäätiölle parhaaksi mediaksi kasvattaa asumisoikeusasumisen tunnettuutta yhtenä asumisen vaihtoehtona.”
Yhteistyö SEKin luovan suunnittelun ja Radiomedian osaamisen kanssa mahdollisti viestin kohdentamisen oikeille yleisöille tehokkaasti. ”Onnistumisen ydin on ollut SEKin luovassa toteutuksessa sekä Radiomedian kyvyssä tavoittaa kohderyhmämme kattavasti. Tulokset ovat ylittäneet odotuksemme jokaisen kampanjan jälkeen,” Otranen kertoo.
Tulos: Vahva muistijälki ja haluttua toimintaa
Asuntosäätiön kampanja osoittaa, miten tunteisiin vetoava viestintä ja audio voivat tuottaa mitattavia tuloksia. Vahvat tunnereaktiot ja onnistunut kohdennus lisäsivät kiinnostusta ja tunnettuutta, tehden radiosta keskeisen kanavan viestin välittämiseen.
Lisätietoja kampanjasta löytyy SEK:n verkkosivuilta.
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.