ChatGPT toi kehittyneen hakutoiminnon – korvaako se Googlen hakukoneena?

OpenAI:n uusin päivitys ChatGPT:n hakutoimintoihin nostattaa kysymyksen: korvaavatko tekoälytyökalut Googlen hakukoneena? Uuden ominaisuuden avulla käyttäjät voivat etsiä tietoa suoraan ChatGPT:n käyttöliittymästä, tarkastella hakutuloksia ja keskustella hakujen sisällöstä suoraan tekoälyn kanssa. Tässä artikkelissa tarkastellaan, miten ChatGPT:n hakutoiminto toimii, ja mitä verkkosivuston ylläpitäjät voivat tehdä varmistaakseen näkyvyyden ChatGPT:n hakutuloksissa.

ChatGPT:n haku keskustelee

Kun perinteisesti hakukoneet, kuten Google, tarjoaa vastauksena hakuihin verkkosivuja, niin useimmat tekoälytyökalut, kuten ChatGPT ja Clair tarjoavat useista eri lähteistä rakennettuja vastauksia, joita voidaan täsmentää vuorovaikutteisesti keskustelujen kautta. Tekoälytyökalujen avulla käyttäjät voivat kysyä kysymyksiä, selventää tuloksia ja saada suoria vastauksia ilman hakutulosten selaamista. Etuna on myös, että vastaukset saadaan suoraan esimerkiksi artikkelin, mainostekstin tai PowerPoint-esityksen muotoon. Siksi tekoälytyökaluista on tullut markkinointia- ja viestintää tekeville myös suosittuja hakukoneita. Myös Google on menossa hakutoiminnoissa keskustelevaan suuntaan, mutta sen edistyneet AI-pohjoiset keskustelevat työkalut eivät ole vielä laajasti kuluttajien käytössä.

Lokakuun lopussa ChatGPT julkaisi uuden hakuja parantavan toiminnon, joka mahdollistaa ajantasaisen tiedon haun suoraan käyttöliittymästä. Uusi hakutoiminto on saatavilla tällä hetkellä Plus- ja Team-tilauksilla, ja ilmaiskäyttäjät pääsevät sen pariin vuoden loppuun mennessä. Tässä artikkelissa vertailemme Google ja ChatGPT hakutoimintoja.

ChatGPT vs. Google: Mikä tekee niistä erilaisia?

Google toimii indeksoimalla verkkosivustoja ja tarjoamalla niiden sisältöön perustuvia hakutuloksia, jolloin korostuu hakukoneoptimoinnin (SEO) merkitystä, johon vaikutetaan mm. sivuston sisällöillä ja sivustolle tulevilla linkeillä. ChatGPT puolestaan tarjoaa vuorovaikutteisen lähestymistavan, jossa käyttäjät voivat kysyä jatkokysymyksiä ja tarkentaa hakuja tekoälyn avulla. Etuna on, että tulokset mukautuvat valmiiksi käyttäjän tarpeisiin ja kontekstiin, kuten artikkeleiksi tai esitelmiksi. Hakutoiminnot parantuivat merkittävästi, kun Open AI mahdollisti ajantasaisen tiedon haun suoraan ChatGPT:n käyttöliittymästä. Tämä ominaisuus hyödyntää kolmannen osapuolen hakupalveluita ja tarjoaa käyttäjille suoria linkkejä lähdesivustoille. Aluksi toiminto on saatavilla vain ChatGPT Plus- ja Team-käyttäjille. Lisäksi vuorovaikutteisia hakuja tehostaa ChatGPT:n kyky nähdä, kuulla ja puhua, mikä on mahdollista myös Google hauissa, mutta vuorovaikutus on rajoittuneempaa. 

Vaikka ChatGPT:stä on tullut monipuolisuutensa ja hakutulosten muokkaamisen kannalta houkutteleva vaihtoehto markkinoinnin ja viestinnän tekijöille, niin Google tarjoaa edelleen laajemmat ja yksityiskohtaisemmat hakutulokset. Nämä ovat erityisen arvokkaita silloin, kun käyttäjä etsii tietoa monimutkaisista aiheista tai tarvitsee yksityiskohtaisia lähteitä, kun taas ChatGPT-haku on hyödyllinen erityisesti silloin, kun etsitään suoria vastauksia tai tiivistä informaatiota.

Iso ero ChatGPT:n ja Googlen hakutuloksista on mainonta. Ainakaan tällä hetkellä ChatGPT:ssä ei hakujen yhteydessä ole mainontaa, kun taas Google hakujen yhteydessä tulee melkein aina mainontaa. Jos yritys ei pääse näkyviin luontaisilla hakutuloksilla, niin se voi aina ostaa näkyvyyttä hakutuloksista maksetulla mainonnalla.

Miten sivusto saadaan näkymään ChatGPT:n hakutuloksissa?

Hakukoneoptimointi on tapa päästä näkyviin Googlen hakutuloksissa, mutta ChatGPT:ssä moni on ihmetellyt miten saada oma yritys näkyviin tai korjata omaan yritykseen liittyvää virheellistä tietoa.

Pääsääntönä kaikissa hakutyökaluissa on pitää omat verkkosivut ajantasalla sekä päivittää säännöllisesti sisältöä. OpenAI on ilmoittanut, että verkkosivustot voivat saada sisältönsä näkyviin ChatGPT-hauissa lisäämällä tiettyjä teknisiä tietoja verkkosivuston lähdekoodiin, mutta tarkempia ohjeita OpenAI:n dokumentaatiosta ei ole vielä julkisesti saatavilla.

Alle olemme listanneet ohjeita, joiden avulla voit parantaa yrityksesi näkyvyyttä ChatGPT-hauissa:

    1. Rakenteelliset tiedot (Schema): Rakenteellisten tietojen lisääminen voi parantaa näkyvyyttä, sillä ChatGPT hyödyntää niitä sisällön jäsentelyssä. Esimerkiksi artikkelimerkinnät, tuotekuvaukset, asiakasarviot, valmistusaika tai yrityksen perustiedot auttavat tekoälyä ymmärtämään sivuston sisällön ja sen relevanssin hakijoille.
    2. Sisällön ajantasaisuus ja laatu: Sisältö, joka vastaa selkeästi kysymyksiin ja on luotettavaa, parantaa ChatGPT:n mahdollisuutta nostaa sivusto hakutuloksiin. Tämä on tärkeää, sillä ChatGPT pyrkii tarjoamaan käyttäjille tietoa, joka on hyödyllistä ja vastaa heidän kysymyksiinsä.
    3. Hakukoneoptimointi (SEO): Sivustosi löydettävissä parantaa myös ChatGPT:tä löytämään sivusi. Tämä voi sisältää avainsanojen määrittämistä, jotka kuvaavat yrityksesi palveluita ja tuotteita, sekä laadukkaan, informatiivisen sisällön kirjoittamista. ChatGPT ja muut tekoälymallit usein hyödyntävät verkosta löytyviä tietoja, joten verkkosivustosi löydettävyys hakukoneissa on tärkeää.
    4. Aktiviteetti sosiaalisessa mediassa: Yrityksesi läsnäolo LinkedInissä, Instagramissa, Facebookissa ja muissa somekanavissa voi lisätä tietoisuutta yrityksestäsi ja saada sen näkyviin useammille käyttäjille. Tämä näkyvyys voi välillisesti vaikuttaa siihen, että yrityksestäsi on enemmän tietoa saatavilla ChatGPT:n tietokannassa tulevaisuudessa.
    5. Sisällön julkaiseminen ulkoisilla alustoilla: Julkaise vierasartikkeleita tai blogitekstejä toimialasi tunnetuissa julkaisuissa tai verkkosivustoilla. ChatGPT ja muut mallit voivat löytää tietoa näiden artikkelien kautta, mikä lisää yrityksesi näkyvyyttä.
    6. Listautuminen paikallis- ja toimialakohtaisiin hakemistoihin: Rekisteröi yrityksesi toimiala-, yhteistyökumppani- ja aluehakemistoihin. Muista myös Googlen My Business sekä erilaiset karttapalvelua.
    7. Lehdistötiedotteet ja uutisointi: Jos yritykselläsi on uutta ja kiinnostavaa kerrottavaa, kuten tuotteiden tai palveluiden lanseerauksia, harkitse lehdistötiedotteen lähettämistä, sillä medianäkyvyys voi tuoda yrityksesi tietoa hakukoneiden ja myös ChatGPT:n saataville.
    8. Tieteelliset tutkimukset ja referenssit: Jos yrityksesi tekee innovatiivista tutkimusta tai kehitystyötä, julkaise tutkimustuloksia tai raportteja, jotka voivat löytyä tieteellisistä tietokannoista tai arvostetuista julkaisuista. Tutkimukset tarjoavat arvokkaita lähdeaineistoja useimmille hakukoneilla ja tekoälyroboteille.
    9. Verkkosivuston HTML-koodiin lisääminen: OpenAI saattaa tulevaisuudessa julkaista erityisiä metatietoja tai tunnisteita, jotka on lisättävä verkkosivun HTML-koodiin. Kun tämä tieto julkaistaan, sivuston ylläpitäjät voivat mukauttaa sivustojaan näiden vaatimusten mukaisesti.

Lue myös aikaisempi MRKTNG-median artikkeli, miten toimia, jos ChatGPT tarjoaa väärää tietoa yrityksestäsi.

Korvaako ChatGPT Googlen hakukoneena?

ChatGPT ja sen kehittynyt hakutoiminto eivät korvaa Googlea lähiaikoina, mutta ne voivat toisiaan täydentävinä työkaluina markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisille. Google on edelleen hallitseva toimija hakukoneiden markkinoilla, ja se tarjoaa kattavan hakutulospalvelun sekä mahdollisuuden mainostaa hakutulosten yhteydessä. ChatGPT:n hakutoiminto voi kuitenkin olla merkittävä lisä, erityisesti vuorovaikutusta ja suorien vastausten hakua kaipaaville käyttäjille. Etenkin nuoret, jotka ovat tottuneita käyttämään äänitoimintoja ja keskustelemaan päätelaitteiden kanssa, voivat myös helpommin siirtyä tekemään hakuja ChatGPT:n kautta. Toisaalta taas nuorille YouTube on jo pitkään ollut hakukone ja senkin hakutoiminto kehittyy koko aika. Googlen haut ovat myös personoidumpia alueellisen, kulttuurimme ja kiinnostuksemme kohteiden kautta, mikä auttaa relevantimpien vastausten saamisessa.

Yhteenvetona voidaan todeta, että ChatGPT:n hakutoiminto voi tuoda uusia mahdollisuuksia verkkosivustojen näkyvyydelle, mutta perinteinen hakukoneoptimointi ja Google pysyvät keskeisessä roolissa verkkoliikenteen lähteenä. OpenAI:n hakutoiminnon kehittyessä on tärkeää seurata uusia päivityksiä ja mukauttaa sivustoa ChatGPT:n näkyvyysvaatimusten mukaisesti.

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Riikka-Maria Lemminki

Riikka-Maria Lemminki on Marketing Finlandin toimitusjohtaja.

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Toimitusjohtaja, pääkirjoitus
Tutustu kirjoittajaan

Markkinointiuutiset

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

15 + three =