Suomalaisen median yleisömittaus vahvistuu — uusi yhtiö toteuttaa sekä verkon että luetun median yleisömittaukset

Marketing Finland on yksi Media Metrics Finlandin omistajista.

Media Metrics Finland on ostanut Media Audit Finlandin liiketoiminnan. Yhtiö vastaa jatkossa sekä Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT) että Finnish Internet Measurement (FIAM) mittauksen toteuttamisesta, kerrotaan yhtiön 17.10.2024 ilmestyneessä tiedotteessa.

Uusi Media Metrics Finland on mediayhtiöiden, mainostajien ja mediatoimistojen omistama kolmikanta yritys, jonka periaatteena on tuottaa puolueetonta ja läpinäkyvää yleisömittausdataa. 

Uuden MMF:n omistajia ovat Alma Media Finland, Keskisuomalainen -yhtiöt, MTV, Sanoma Media Finland, YLE, Otavamedia, Marketing Finland, I-mediat, Kalevamedia, TS-yhtymä, Salomaa -yhtiöt ja Hilla Group. 

Taustalla tarve monikanavaiselle yleisömittaukselle

Muuttuva mediakäyttö on synnyttänyt tarpeen kotimaisen yleisömittauksen uudistamisesta kohti monikanavaisuutta. Tarve yhteistyölle yli mediarajojen on tunnistettu. 

FIAM ja KMT mittausten siirtyminen samaan yhtiöön on ensi askel kohti toimintatapaa, jonka tavoitteena on tehostaa median yleisömittausliiketoimintaa, kasvattaa mittaamisen osaamista sekä turvata mittaamisen kehittäminen yleisömittausten tilaajien ja käyttäjien tarpeita kuunnellen.

”Olemme todella iloisia, että hankkeen lopputuloksena syntyi uusi laajemman omistajapohjan yhtiö kehittämään ja varmistamaan suomalaisen yleisömittaamisen laadukas tulevaisuus. Tämä on hieno esimerkki suomalaisten mediatoimijoiden yhteistyökyvystä, joka tulevaisuudessa antaa mahdollisuuden laajemmallekin yhteistyölle yli mediarajojen”, hallituksen puheenjohtajat Kati Alijoki MMF:sta ja Tomi Takanen kommentoivat tiedottessa.

Eri mediamittaukset säilyvät omina kokonaisuuksinaan

Nykyiset ja yhtiön hallinnoitavaksi mahdollisesti tulevat mediamittaukset säilyvät omina kokonaisuuksinaan yhden organisaation hallinnoimina. Kokonaisuudessa on huomioitu kaikkien mittausten läpinäkyvyys, avoimuus ja validiteetti sekä kustannustehokas tekeminen. 

KMT ja FIAM-mittaukset ja niihin liittyvät asiakkaiden palvelusopimukset säilyvät ennallaan. 

Yhtiö jatkaa myös Suomen Messutarkastus -aputoiminimellä yhteistyötä Messu- ja Tapahtumajärjestäjät ry:n kanssa, messutarkastuksia toteuttaen. Niin ikään yhteistyö viiden suomalaisen ulkomainosyhtiön yhteisen ulkomainonnan yleisömittauksen hankkeessa jatkuu.

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Paula Harmaala on Marketing Finland Median ja MRKTNG-lehden päätoimittaja.

+358 50 3607 500
paula@marketingfinland.fi

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Päätoimittaja

Markkinointiuutiset

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

14 − six =