Alin hinta 30 päivän aikana on ilmaistava selvemmin — kuluttaja-asiamies tarkentaa linjausta alemarkkinoinnissa

Kuluttaja-asiamies Katri Väänänen on tarkentanut alimman hinnan ilmoittamista.

”Harhaanjohtava alennusmarkkinointi nakertaa ihmisten luottamusta kaupan alaan”, kuluttaja-asiamies Katri Väänänen sanoo. Valvontatyössä syntyneeseen ratkaisukäytäntöön perustuen hän on päätynyt tarkentamaan linjausta.

Markkinoinnissa ei usein kerrota alinta hintaa, jolla tavaraa on markkinoitu hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana tai se kerrotaan epäselvästi, selviää Kilpailu- ja kuluttajaviraston 20.8.2024 julkaisemasta tiedotteesta.

Esimerkkinä epäselvästä ilmoittelusta mainitaan hyvin pienet kirjaisinkoot tai linkin taakse piilotetut merkinnät.

Mediasta riippumatta

Alin hinta on ilmoitettava siitä riippumatta, missä markkinointikanavassa hinnanalennusilmoitus julkaistaan. Printti- ja verkkomainonnan ohella tämä pätee kaikkiin muihinkin kanaviin, esimerkiksi TV- ja radiomainoksiin.

Ohjeistus koskee elinkeinonharjoittajalta kuluttajille suunnattujen alennusmyyntien, loppuunmyyntien, tarjousten ja erilaisten hintavertailujen toteutusta.

”Lain velvoitteet huomioiva alennusmarkkinointi on sekä kuluttajan että yritysten etu”, Väänänen perustelee.

Laki on velvoittanut vuodesta 2023 alkaen

Kuluttajasuojalain hinnanalennusilmoittelua koskevan 2 luvun 11 § mukaan tavaroiden alemarkkinoinnissa on ilmoitettava alin hinta, jolla tavaraa on markkinoitu hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana. Säännös on ollut voimassa vuoden 2023 alusta lähtien.

Kuluttaja-asiamiehenä on vuodesta 2023 alkaen toiminut oikeustieteen kandidaatti, varatuomari Katri Väänänen. Kuluttaja-asiamies turvaa kuluttajien asemaa ja valvoo kuluttajien suojaksi säädettyä lainsäädäntöä. Väänänen on myös Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) kuluttaja-asioiden vastuualueen ylijohtaja.

Kuluttaja-asiamiehen linjaus

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Paula Harmaala on Marketing Finland Median ja MRKTNG-lehden päätoimittaja.

+358 50 3607 500
paula@marketingfinland.fi

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Päätoimittaja

Juridiikka, Markkinointiuutiset

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

3 × 2 =