Miten toimia, jos huomaa generatiivisen tekoälyn antavan väärää tietoa omasta yrityksestä?

Generatiivisen tekoälyn käyttö sisältää riskejä, joista yksi on virheellinen tiedon välittäminen. Osassa yrityksistä on huomattu, että tekoäly ei löydä omasta yrityksestä tietoa tai että tekoälyn antama tieto yrityksestä on virheellistä. Tämä voi puolestaan olla ongelmallista yrityksille, joille maine ja luotettavuus ovat tärkeitä.

Generatiivisen tekoälyn tuottama virheellinen tieto voi luoda haasteita yrityksille, mutta nopealla ja tehokkaalla toiminnalla voit minimoida sen tuomat haitat. Kokosimme vinkkejä tilanteeseen, jossa tekoäly tarjoaa yrityksestäsi virheellistä tietoa.

 

1. Ongelman tunnistaminen ja dokumentointi

Ensimmäinen askel on tunnistaa ja dokumentoida virheellinen tieto. Ota kuvakaappauksia, tallenteita tai muita todisteita siitä, mitä virheellistä tietoa on levitetty ja missä yhteydessä se on esiintynyt. Tämä on tärkeää, jotta sinulla on konkreettisia todisteita ottaessasi yhteyttä asianomaisiin tahoihin. Varmista myös, että yrityksesi verkkosivuilla, Wikipedia-sivustolla sekä somekanavissa yrityksesi tiedot ovat oikein.

2. Ota yhteyttä tekoälyohjelman tarjoajaan ja pyydä tiedon korjaamista

Useimmat suuret kielimallit ja generatiivisen tekoälyn alustat tarjoavat mahdollisuuden raportoida virheellisestä tiedosta. Etsi yhteystiedot ja ohjeet, joiden avulla voit raportoida ongelman. Tämä voi usein tapahtua esimerkiksi asiakastuen, virheraportointilomakkeiden tai sähköpostin kautta.

Kun otat yhteyttä tekoälyohjelman tarjoajaan, pyydä nimenomaisesti, että virheellinen tieto korjataan. Selitä, miksi tiedon korjaaminen on tärkeää, kuinka se vaikuttaa yritykseesi, mikä on oikea tieto ja mistä lähteestä tieto löytyy. Useimmissa tapauksissa ohjelman tarjoaja pyrkii korjaamaan virheet mahdollisimman nopeasti, mutta prosessin pituus riippuu usein siitä, kuinka vakavasta virheestä on kyse.

 

3. Lailliset toimenpiteet ja tuleva EU sääntely

Koska tekoälyn käyttö on lisääntynyt lyhyessä ajassa, ei lainsäädäntö ole pysynyt vauhdissa mukana. EU:ssa työstetään tekoälyasetusta, joka pyritään saattaa voimaan jo vuoteen 2025 mennessä. Asetus tulee velvoittamaan tekoälyohjelmien tarjoajia varmistamaan, että niiden tuottama tieto on oikeellista ja että niihin liittyvät virheellisyydet korjataan asianmukaisesti.

Jos virheellinen tieto aiheuttaa merkittävää haittaa yrityksellesi, eikä tekoälyteknologian ylläpitäjä suostu korjaamaan virheellistä tietoa, saatat joutua harkitsemaan laillisia toimenpiteitä. Tämä voi tarkoittaa yhteydenottoa asianajajaan ja mahdollisesti oikeustoimien aloittamista. Tämä on kuitenkin usein pitkä ja kallis prosessi.

 

4. Jatkuva seuranta ja ennaltaehkäisy

Kun olet raportoinut virheellisen tiedon ja pyytänyt sen korjaamista, on tärkeää seurata tilannetta jatkuvasti. Tarkista, onko virheellinen tieto korjattu ja onko uusia virheitä ilmennyt. Tämä auttaa varmistamaan, että yrityksesi maine säilyy vahvana eikä virheellinen tieto pääse leviämään laajemmin.

Tuottamalla säännöllisesti ajantasaista sisältöä sekä pitämällä verkkosivustosi ajantasalla, varmistat että suurilla kielimalleilla on riittävästi yritystäsi koskevaa oikeaa ja ajantasaista tietoa.  Laajat kielimallit hyödyntävät verkosta löytyvää tietoa, jota tarjoat omilla verkkosivuillasi, blogeissa, sosiaalisessa mediassa sekä mediassa. Lähes samat hakukoneoptimoinnin menetelmät pätevät yritystäsi koskevan tiedon löydettävyyteen suurissa kielimalleissa kuin myös verkkosivuillasi.

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

4 × two =