Cannes Lions — on aika pakata matkalaukut!

Juhannusviikolla kesä huipentuu Ranskan Rivieralla, jossa palkitaan maailman parhaat markkinoinnin ja viestinnän alan työt sekä inspiroidutaan johtavista trendeistä ja -ajatuksista. Kokosimme ensikertalaisille vinkit, miten viisipäiväisistä luovuusfestareista saa eniten irti.

Lähdetään liikkeelle ensinnäkin siitä, että Cannesissa ohjelmaa riittää – niin päätapahtumassa Cannes Lions International Festival of Creativityssa kuin tapahtuman partnerien eli nimekkäiden brändien järjestämänä.

Nähtävää ja koettavaa on kaiken kaikkiaan niin runsaasti, että suurin valinta on, miten rajallisen aikansa käyttää.

Lataa Cannes Lions -appi

Sponsorien teltat ja rannat jatkuvat silmänkantamattomiin.

Cannes Lionsiin rekisteröityneen kannattaa ensialkuun ladata Cannes Lions 2024 appi kännykän sovelluskaupasta, sillä siitä löytyy ohjelmatarjonta, puhujat, palkintojenjaot — kaikki oleellinen tieto kätevästi.

Apin avulla voi myös verkostoitua festivaaleilla kävijöiden kanssa ja sopia vaikka tapaamisia. Sinäkin festivaalivieraana voit näkyä apissa, mikäli annat tietojesi näkymiselle suostumuksen.

Hae festivaalipassi kaulaan

Cannes Lions -tapahtumassa liikutaan henkilökohtainen valokuvallinen festivaalipassi kaulassa. Siitä tarkistetaan kulkulupa ja tunnistetaan, kuka ja mistä olet sekä missä roolissa tapahtumassa. Lisäksi passia voi käyttää Cannes Lionsin apin kautta verkostoitumiseen.

Passi haetaan rekisteröityessä saatua Badge barcodea eli henkilökohtaista viivakoodia vastaan rekisteröintitoimistosta. Se sijaitsee Palacen vieressä paikassa nimeltä Gare Maritime, löydät sen myös Google Mapsista.

Tapahtumapassi pitää olla tapahtumassa liikkuessa jatkuvasti mukana. Se skannataan tapahtumapaikalle saavuttessa, jossa on myös turvatarkastus läpivalaisuineen. Turvallisuus ylipäänsä näkyy vahvasti katukuvassa.

Festivaalipassi on todella kätevä verkostoitumisen kannalta, sillä näet siitä heti, kenen kanssa olet juttusissa. Monesti ihmiset liikkuvat kaupungilla passi kaulassa, joten tapahtumaan osallistujia on helppo spotata katukuvassa.

Palais des Festivals on tapahtuman sydän

Punaiselle matolle tuodaan tiistaina olympiatuli, keskellä päivää se vaikuttaa tapahtuma-alueella liikkumiseen.

Cannes Lions International Festival of Creativity -tapahtuman päänäyttämönä toimii legendaarinen Palais des Festival. Samassa paikassa järjestetään myös Cannesin elokuvafestivaalit, mistä monet usein kyselevät.

Monikerroksinen ja -ulotteinen tapahtumapaikka siipineen, teattereineen, areenoineen ja lukuisine puhujalavoineen tarjoaa Cannes Lions -päivien aikana jatkuvasti ohjelmaa. 

Huippupuheenvuoroja jokaisena päivänä

Huippupuheenvuoroja on päivän aikana useampiakin ja myös samanaikaisesti. Valinta ohjelmatarjonnan välillä saattaa olla todella vaikeaa. 

Yleensä kaikki halukkaat mahtuvat esityksiin, mutta ei aina. Muutaman kerran suosituimmat puheenvuorot ovat keränneet niin paljon yleisöä, että osa on jäänyt ulkopuolelle. Siksi kannattaa olla ajoissa paikalla, jos haluaa jotain ihan varmasti nähdä. 

Onneksi vaihtoehtoja ohjelmatarjonnassa riittää. Jos kaipaa hektiseen päivään pientä irtiottoa, niin aina voi myös mennä vaikkapa sisäpihan Terracelle nauttimaan sponsoroituja Cannes Lions -juomia.

Palkintogaaloissa jaetaan leijonat

Lumière-teatteri on Palaisen keskeisin tapahtumapaikka ja siellä palkitaan joka ilta leijonilla maailman parhaat luovat työt klo 19 alkaen. Palkintogaalat ovat spektaakkelimaisia ja viimeisin gaala on odotetuin.

Perjantaina tapahtumaan haluavan kannattaa olla odottamassa sisäänpääsyä hyvissä ajoin. Mittavista puitteista huolimatta paikalle mahtuu vain rajallinen määrä ihmisiä. 

Ylijääneet ohjataan seuraamaan näytöstä Debussy-teatterin puolelle striimattuna. Kokemuksella on eroa kuin yöllä ja päivällä, seuraako palkintojenjakoa livenä gaalassa vai pienemmässä naapuriteatterissa ruutujen välityksellä. 

Voittajatöiden näyttely pohjakerroksessa 

Cannes Lions -kilpailutöiden näyttely löytyy Palacen pohjakerroksessa, jossa ne ovat esillä sarjoittain. 

Näyttely on oikea aarreaitta, kun haluaa hyvän silmäyksen maailman johtavista toteutuksista. Muutama tunti pohjakerroksessa on markkinoinnin tekijälle ja ostajalle oikea inspiraatioruiske.

Nord DDB:n kampanja vei McDonaldsille tehdyllä McDrip-työllään useita leijonia kesällä 2023.
Rantakadun varrelta löytyvät partnerien biitsit. Elämykselliset rannat tarjoavat mainiot puitteet oppimiselle, tapaamisille sekä nauttia päivästä.

Partnerien biitsit, villat, jahdit ja muut mestat 

Maailman johtavat brändit ovat Cannes Lionsissa näyttävästi esillä partnereina. 

Palacelta lähtevän rantakadun varrella löytyy omat rannat esimerkiksi Googlelta, Metalta, TikTokilta ja Spotifylta.

Koko listan partnereista löydät täältä. https://www.canneslions.com/festival/partners

Jokaisessa tarjolla on inspiraatiota ja ajankohtaisinta tietoa huippupuheenvuorojen muodossa, mutta ennen kaikkea ne tarjoavat elämyksiä.

Huomioarvoa haetaan välillä huimillakin tempauksilla. Esimerkiksi Pinterestin rannalla on jopa voinut ottaa lävistyksen tai tatuoinnin matkamuistoksi.

Toisella puolella Palacea ovat brändien jahdit, joilla vastaavasti järjestetään tapahtumia.

Partnerien tapahtumiin voi päästä RSVP-ennakkoilmoittautumisella, johon hyväksyttäessä saa kutsun ja osaan voi rekisteröityä paikan päällä. 

Meta Beachilla esiteltiin 2023 WhatsApin uusia ominaisuuksia liiketoiminnassa. Luovana toteutuksena löytyi pulloposti, jossa QR-koodin skannaamalla pääsi lähettämään omat terveisensä.

Marketing Finlandin tapahtumat 

Marketing Finland on Cannesissa festivaaliviikon vahvasti läsnä ja järjestää paikan päällä kumppanien kanssa ohjelmaa jäsenille. Odotettavissa on aikaisempien vuosien tapaan erittäin tehokasta verkostoitumista ja inspiroitumista parhaassa seurassa.

Tätä kirjoittaessa Suomesta on ilmoittautunut tapahtumaan lähtijöiksi noin 180 henkilöä. Tavallisesti vielä aivan loppumetreillä ilmoittautuneita tulee vielä joitakin kymmeniä lisää, joten odotamme tänä vuonna paikanpäälle voin kahtasataa suomalaista.

Useampi suomalainen toimisto kilpailee leijonista eri sarjassa. Marketing Finland Media seuraa tiiviisti paikan päältä, kuinka suomalaisten leijonajahti sujuu sekä uutisoi tunnelmista mediassa ja somessa.

Marketing Finland järjestää koko viikon ajan tapahtumia. Tiistaina järjestetään Riviera Beach -ravintolassa Finnish delegation Get2Gether -tapahtuma, jossa kumppanina on JCDecaux. 

Viikon ohjelmaan voi tutustua täältä:

https://www.marketingfinland.fi/cannes-lions-awards-2024/cannes-lions-festival-2024/

Google Beach muuttuu torstaina Google Prideksi.

 

Stagwell Beachilla ollaan urheilutunnelmissa. Rannan ohjelmassa on ilmoittautuneille myös aamulenkit, joissa pääsee juoksemaan ammattiurheilijoiden kanssa hyvään tahtiin.

 

Pinterest Beachilta on voinut ottaa matkamuistoksi jopa tatuoinnin.

 

PwC:n jahti Tenacity on hyvin tuttu suomalaisillekin.

 

Säätila festareiden aikaan on tyypillisesti kuuman kostea, mutta Palaisen ilmastoiduissa sisätiloissa on mukavan vilpoisaa.

 

Marketing Finland on Cannes Lions International Festival of Creativityn virallinen edustaja Suomessa.

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Paula Harmaala on Marketing Finland Median ja MRKTNG-lehden päätoimittaja.

+358 50 3607 500
paula@marketingfinland.fi

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Päätoimittaja

Markkinointiuutiset

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

twenty − 13 =