Muuttotunnelmissa

Taistelevat metsot on jo pakattu ja uusi alku siintää Krunikassa. Puhutaan kuitenkin hetki ihmisymmärryksestä, tekoälystä ja mitä sen suhteen riskien hallinnassa on syytä huomioida.

Bob the Robotin toimisto Sörnäisten Leipätehtaalla hulppeine viiden metrin korkeuteen nousevine tiloineen on jäämässä taakse. Kesälomien jälkeen ovet avataan uudessa Helsingin Kruununhaan toimipisteessä. 

Useampi kappale taistelevia metsoja odottaa kuplamuoveihin pakattuina matkaa uuteen kotiin.

”Muutos voi olla hyvästä. Pieni freesaus on uusi alku”, hymyilee asiakkuusjohtaja Sebastian Örn.

Ihmisymmärryksen ja luovuuden ytimessä

Kulunut talvi on markkinointialalla ollut tuulista, mutta Bob lukeutuu niihin, joilla menee hyvin.

Pari vuotta sitten Bob liittyi The North Alliance -verkostoon, jonka tarkoitus on kerätä parhaat luovat- ja teknologiatoimistot saman katon alle.

”Olemme kyenneet pitämään yllä kilpailukykymme. Pystytään ohjaamaan ja johtamaan liiketoimintaamme sekä pitämään se stabiilina”, Örn sanoo ja lisää, että työtä se kyllä vaatii.

”Ennakoitavuus on nykyään haastavampaa, rahan ollessa tiukemmassa ja liiketoiminnan syklien lyhyempiä. Gaalakausi tuotti hyvää menestystä, mutta keskitymme siihen, miten tuotamme arvoa asiakkaidemme liiketoimintaan pitkäaikaisesti.”

Bob tunnetaan kyvystä tuottaa pitkäkestoisia konsepteja asiakkailleen. Sen ytimessä on syvä ihmisymmärrys ja sen soveltaminen tehokkaaksi ja tuloksekkaaksi markkinoinniksi.

”Meillä on vahva usko luovuuteen. Vaikka millaisia teknologisia kehityksiä tapahtuisi, tarve syvälle ihmisymmärrykselle on ja pysyy. Lopputuotteen pitää väräyttää tunteita ja liiketoiminnan viisareita”, Örn sanoo.

Bobit muuttavat lomien jälkeen Kruununhakaan. Asiakkuusjohtaja Sebastian Örn keskellä.

Asiakastöissä AI vaatii tarkkuutta

Puhutaan hetki aikamme muutosvoimasta eli tekoälystä. 

”Mediassa nähdään jatkuvasti julkaisuja, joiden pohjalla on tekoälyä hyödyntävä tuotos, mutta mitään tekoälyn tuottamaa ei voi sellaisenaan laittaa lopulliseen suoritteeseen. Markkinointi vaatii ihmisaivot ja osaavat kädet, jotta pystyt tuottamaan jotain käyttökelpoista, saati vaikuttavaa”, asiakkuusjohtaja summaa ja lisää, ettei edes tekoäly ole hopealuoti.

Lisäksi teknologisen kehityksen kanssa on oltava tarkka muutamissa asioissa, etenkin kun kyse on asiakastöistä.

”Oma olettamukseni on, että alalla tullaan näkemään mokia lähitulevaisuudessa, kun riskien hallinta ei ole ollut kunnossa”, Örn sanoo.

Riskit tekoälyssä liittyvät pitkälti tietoturvaan ja tietosuojaan, joihin ei ole vielä valmiita vastauksia. EU on tekoälyä koskevassa lainsäädännössä globaali edelläkävijä, mutta näin voimakkaassa teknologisessa kehityksessä se tulee perässä joka tapauksessa. 

”Pitää ymmärtää, mitkä ovat oikeat paikat hyödyntää uutta teknologiaa. Tekoälyn käyttö kiihtyy ja generatiivinen tekoäly pystyy oppimaan aineistosta mitä sille syötetään. Ennustettavuus on kysymysmerkki.”

Toimistojen vastuunkanto on kriittisessä pisteessä.

Riskienhallinnan tarkistuslista 

1.        Tietoturva ja tietosuoja-asiat. Data ei saa joutua vääriin käsiin. Meidän pitää olla tietoisia käyttämiemme teknologioiden käyttöehdoista. Mitä aineistoa annetaan tekoälylle ja mitä se tarkoittaa lähdeaineistojen omistajuudelle.

2.        Immateriaalioikeudet. On häkellyttävää, kuinka tarkasti AI:n avulla pystyy kopiomaan jotain immateriaalista. Jimi Hendrixin tuotantoa voidaan ajaa lähdeaineistoksi AI-teknologiaan ja tuottaa sen avulla musiikkia, jota tavallisempi tai osaavampi ihminen ei pysty erottamaan alkuperäisestä. Luovia aloja edustaessa haluamme, ettei loukata kenenkään immateriaalioikeuksia.

3.        Tekoälyyn liitetyt mielikuvat. Brändimielikuvaan markkinalla vaikuttavat myös assosiaatiot, jotka eivät ole aina rationaalisia. Hypoteettinen pankkitoimija tekee jotain tekoälyllä ja kuluttaja assosioi sen informaatiovaikuttamiseen, koska on lukenut aiheesta mediasta. 

Workshopeissa ratkotaan haasteita AI:n avulla 

Siirrytään seuraavaksi tekoälyn aurinkoisemmalle puolelle. Kun AI kasvattaa tehokkuutta tai vaikuttavuutta, löytää se helposti tiensä arkeen. Niin on käynyt myös Bobilla.

”Meidän porukka on uutta kohtaan itseohjautuvaa. Tietyt teknologiat ovat osin vaivihkaa, osin johdetusti uineet käytäntöihin riippumatta siitä, kuka olet ja mitä ammattiryhmää edustat”, Örn sanoo.

”Tänä lukukautena teema on ollut uuden oppimisessa. Haluamme kannustaa porukkaa uteliaisuuteen ja madaltaa kokeilun kynnystä. Parhaimmillaan AI on tehotyökalu osaavissa käsissä.”

Joka viikko järjestetään AI-treenejä. Ammattiryhmäkohtaisissa workshopeissa käsitellään tekoälyn hyödyntämisen parhaita käytäntöjä tehokkuuden ja vaikuttavuuden kannalta.

AI-kulmaa sovelletaan johdetusti myös uusien ideoiden tuottamiseen. Mitä uutta eri tekoälyteknologiat tarjoavat olemassa olevien ongelmien ratkaisemiseksi?

Myös asiakkaille pidetään käytännönläheisiä workshoppeja, joissa omavastuuasiaa ja etiikkaa korostetaan. Lyhyehkön teorian jälkeen asiakkaiden ja Bobin luovien muodostamissa pienryhmissä kokeillaan omien tuotoksien tekoa. 

 

Juttua täydennetään Bob the Robotilla kuvatuilla Sörnäisten Leipätehtaan esittelyvideolla.

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

three × 4 =