Oletko koskaan pysähtynyt miettimään, miksi pidät jostain brändistä enemmän kuin toisesta? Mikä tekee yhdestä brändistä sen, jonka tuotteita jokainen haluaa näyttää ylpeänä ystävilleen, kun taas toinen jää huomiotta? Maailma on täynnä brändejä, mutta muistamme vain harvan, ja niitä jotka muistamme, yhdistää muutama keskeinen tekijä.
Brändäys on taidetta ja tiedettä
Työssäni törmään usein siihen, että brändiä pidetään pelkkänä logona tai mainoslauseena. Kyse ei kuitenkaan ole vain visuaalisesta ilmentymästä tai yhdestäkään lauseesta, vaan siitä miten tietty tuotemerkki tai yritys puhuttelee meitä syvemmällä tasolla. Siistit brändit taitavat taidon luoda suhde kuulijaan ja herättää tunteita. Ne tarjoavat jotakin puhuttavaa, jotakin, joka resonoi meidän arvojemme ja toiveidemme kanssa. Ei siis ihme, että brändit, jotka jäävät jumiin vanhoihin tapoihinsa tai eivät osaa kommunikoida kohderyhmälleen, vaikuttavat tylsiltä.
Siistit brändit kuuntelevat yleisöään, opettelevat tuntemaan ihmiset ja sopeutuvat muutokseen. Siistit brändit ovat kuin ystäviä, jotka ymmärtävät, milloin puhua ja milloin kuunnella. Taustalla on insight, eli dataan ja tutkimukseen perustuva tieto, jonka päälle on luovuuden kautta rakennettu taiteellinen ja psykologinen ilmentymä. Graafisen ilmentymän ei aina tarvitse olla edes ihmeellinen, jotta se muistetaan.
Ihmiset rakastavat brändejä, jotka eivät piilottele tai kaunistele totuutta.
Ole rehellinen ja aito
Ihmiset rakastavat brändejä, jotka eivät piilottele tai kaunistele totuutta. Eka Ruola käytti tästä Mainontapäivässä 2017 nimitystä ”aitouden rouhe”. Jos brändi sanoo olevansa ekologinen, sen on myös näytettävä se toiminnallaan, eikä se voi sortua mihinkään hämärään ”greenwashingiin”, koska yleisö näkee sen läpi. Kun brändi kommunikoi avoimesti ja on läpinäkyvä toimissaan, se luo luottamusta, johon koko ostamisen logiikka kiteytyy. Huonoa graafista ilmentymää vakavampi ongelma on uskottavuusongelma ja persoonan puute.
Pitkäjänteisyys ja realistiset tavoitteet
Siistit brändit eivät räjähdä suosioon yhdessä yössä. Ne rakentavat mainettaan hitaasti mutta varmasti. Ne asettavat realistisia tavoitteita ja pitävät kiinni lupauksistaan. Ja juuri tämä johdonmukaisuus ja sitoutuneisuus tekevät niistä siistejä. Ne eivät hypi trendistä toiseen, vaikka seuraavatkin aikaa, vaan pysyvät uskollisina omalle tyylilleen ja arvoilleen. Menestyneet brändit eivät budjetoi vain tuloksia hakevaan performance markkinointiin, vaan investoivat myös näyttävästi brändimarkkinointiin.
Kyse on meistä ihmisistä, ei vain tuotteista
Siistit brändit ymmärtävät, että kyse ei ole heidän yrityksestä ja tuotteista, vaan meistä, ihmisistä, jotka käytämme ja suosittelemme tuotteita. Ostamalla tuotetta annamme äänemme brändille ja sen arvomaailmalle. Menestynyt brändi on kuin hyvä kaveri, jonka tunnemme syvällä tasolla, johon luotamme ja jonka kanssa haluamme viettää aikaa.
Joten, seuraavan kerran kun näet brändin, joka tuntuu erityisen siistiltä, mieti, mitä se ilmentää ja mikä siinä puhuttelee juuri sinua. Onko kyse avoimuudesta, aitoudesta, innovaatiosta, insightista vai siitä, että ne vain tietävät, miten olla cool? Kaikessa yksinkertaisuudessaan, siistit brändit osaavat kytkeä meidät mukaan tarinaansa ja luovuttavat palan omaa identiteettiään käyttöömme.
Riikka-Maria Lemminki
Managing Director
Marketing Finland
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.