Mainonnan eettisen neuvoston (MEN) uusimmat lausunnot koskevat piilomainontaa Instagramissa.
Mainos on oltava tunnistettavissa mainokseksi siitä riippumatta, onko markkinoinnista saatu vastike rahaa vai saatu palvelu.
Icaniwill Ab ja vaikuttaja Erna Husko (Instagram-käyttäjänimi: ernahusko) | Piilomainonta, Instagram, vaikuttaja, MEN 10/2024
Mainoksessa ei ollut mainostunnistetta. Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinointisääntöjen edellyttämällä tavalla.
Wau Experience Oy ja vaikuttaja Tuija Pehkonen (Instagram-käyttäjänimi: tuijapehkonen) | Piilomainonta, Instagram, vaikuttaja, MEN 11/2024
Asiassa oli kysymys mainostunnisteen havaittavuudesta. Siihen, miten kuluttaja havaitsee mainostunnisteen, vaikuttavat muun ohessa mainostunnisteen sijainti julkaisussa, mainostunnisteen fonttilaji, -koko ja -väri sekä taustan väri.
Mainostunniste oli sijoitettu mainosten yläosaan valkoisella pienikokoisella tekstillä kirjoitettuna. Mainostunnisteen tausta oli pääosin vaalea. Lisäksi mainostunnisteen fonttilaji oli sama kuin se, jolla julkaisun muu teksti oli kirjoitettu. Mainostunniste ei heti selkeästi erottunut kuluttajalle.
Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinointisääntöjen edellyttämällä tavalla.
Eläintarvike Murren Murkina Oy ja Rihla GSP Oy (vaikuttaja Lotta Kovaleff, Instagram-käyttäjänimi: rihlahunting) | Piilomainonta, Instagram, vaikuttaja, MEN 12/2024
Mainoksissa ei ollut mainostunnistetta. Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinointisääntöjen edellyttämällä tavalla.
Saloncamut Oy ja vaikuttaja Katrie Daler (Instagram-käyttäjänimi: katriedaler) | Piilomainonta, Instagram, vaikuttaja, MEN 13/2024
Mainoksessa, jossa tekstin keskellä oli alekoodi, ei ollut mainostunnistetta. Markkinoija ja vaikuttaja kertoivat, ettei markkinoija ollut maksanut markkinoinnista rahallista korvausta vaikuttajalle.
Mainonnan eettinen neuvosto totesi, että rahanarvoinen etu, kuten saatu palvelu tai tuote, on rinnastettavissa markkinoinnista rahana annettavaan vastikkeeseen. Mainos on oltava tunnistettavissa mainokseksi siitä riippumatta, onko markkinoinnista saatu vastike rahaa vai saatu palvelu.
Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinointisääntöjen edellyttämällä tavalla.
—
MEN antaa lausuntoja siitä, onko markkinointi hyvän tavan vastaista tai tunnistettavissa markkinoinniksi. Mainos on hyvän tavan vastainen, jos se on esimerkiksi syrjivä tai lapsille sopimaton. MEN tulkitsee Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisääntöjä ja MENin hyvää markkinointitapaa koskevia periaatteita.
Voit pyytää neuvostolta lausuntoa markkinoinnista, joka on käsityksesi mukaan hyvän tavan vastaista. Lausuntopyyntö on perusteltava ja sen voi tehdä sähköisellä lomakkeella. Ennakkolausunnon hinta on 1 350 euroa (2024). Ennakkolausuntopyyntö käsitellään mahdollisimman nopeasti. Yksityishenkilön tekemä lausuntopyyntö on maksuton. Vaikuttajan pyytämä lausuntopyyntö on maksullinen.
Neuvoston toimivaltaan ei kuulu esimerkiksi seuraavien asioiden arviointi:
- markkinoinnin harhaanjohtavuus
- markkinoinnin totuudenvastaisuus
- markkinoinnin hyvän maun vastaisuus
- poliittisen tai uskonnollisen mainonnan sisältö
- tuotesijoittelu
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.