– Yritykset, jotka uskovat kasvuun, panostavat luovuuteen ja markkinointiin.
– Markkinoijien ja luovien toimistojen väliset suhteet ovat vaarassa kriisiytyä.
Esimerkiksi nämä asiat paljastuvat LIONS Advisoryn Luovuuden tila 2024 -raportista. Lataa se työkaluksesi.
LIONS Advisory on julkaissut vuosittaisen Luovuuden tila 2024 -raporttinsa. Se valottaa markkinointiviestinnän luovaa nykytilaa maailmanlaajuisen 3000 markkinoijalle ja luovien toimistojen ammattilaisille tehdyn kyselyn perusteella. Raportti on työkalupakki, jonka tavoite on auttaa valjastamaan luovuus kasvun ajuriksi.
Ensin hyvät uutiset: kasvun ja markkinointi-investointien suhteen sekä odotukset että näkymä on edellisvuotta optimistisempi.
51 prosenttia markkinoijista ja toimistoista kertoo odottavansa tästä vuodesta viime vuotta parempaa ja selkeää kasvua. Ja kuinka ollakaan: markkinointi-investointejaan rohkeammin lisäävät markkinoijat myös asennoituvat tulevaan positiivisemmin odotuksin.
Spencer Fox, SVP, Business Lead, Advisory, LIONS taivutti asian numeroiksi:
”Kysely osoittaa, että brändit, jotka odottavat tuntuvaa kasvua vuodelle 2024, ovat kuusi kertaa todennäköisemmin panostaneet luovuuteen, ovat 4,6 kertaa todennäköisemmin lisänneet markkinointibudjettiaan vuoteen 2023 verrattuna ja investoineet enemmän brändin rakentamiseen.”
Sitten haasteiisiin. Tuoreimman raportin otsikko paljastaa niistä akuuteimman: “Communications Breakdown on the Road of Recovery”. Eli kommunikaatio on rikki ja hidastaa elpymistä.
Toimistojen ja markkinoijien välinen viestintä on rikki.
”Vaikka tunnelma markkinointi-investointien kasvun kannalta on optimistinen, alaa riepottelevat sisäiset ristiriidat”, Fox sanoo.
Hän painottaa, että toimistojen ja markkinoijien välinen viestintä on rikki. Esimerkksi 45 % luovista toimistoista sanoo asiakassuhteensa markkinoijien kanssa olevan kriisissä. Ei puhuta, ja jos puhutaankin, toista ei ymmärretä.
Ja mikä ikävintä: yritykset, jotka kokevat suhteensa toimiston kanssa olevan kriisiytymässä, ennustivat kolme kertaa todennäköisemmin liiketoiminnan laskua vuonna 2024 kuin auvoisesta suhteesta nauttivat.
Raportin mukaan myös markkinoijien konservatiivinen johto saa risuja nuoremmilta kollegoiltaan: työkseen markkinointia tekevät vastaajat eivät ole tyytyväisiä ylimmän johdon asennoitumiseen luovuutta, luovaa ajattelua ja sellaiseen kannustamista kohtaan. Johtoryhmissä ja hallituksissa ei useinkaan istu luovuuden puolestapuhujia.
Johtoryhmissä ja hallituksissa ei useinkaan istu luovuuden puolestapuhujia.
Johto haluaa pelata varman päälle, riskinottoa pelätään, ajaudutaan hajuttomiksi ja mauttomiksi. Tämä on omiaan turhauttamaan markkinoinnin uutta sukupolvea. Positiivista on, että nuoremmilla markkinointiammattilaisilla on kuitenkin kova tahto tehdä luovaa ja innovatiivista markkinointiviestintää.
Mutta joistakin haasteista huolimatta alkanut vuosi on täynnä mahdollisuuksia. Lataa raportti tästä ja perehdy asiaan. Se kannattaa.
Marketing Finland on virallinen Cannes Lions -edustaja Suomessa.
Teksti: Anssi Järvinen
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.