Tekoälyn avulla luotu sivuston uusi kuvamaailma syntyi kustannustehokkaasti.
Verohallinnon laajan sivustokokonaisuuden ulkoasun, sisältöjen ja toiminnallisuuksien kohennus tähtää entistä parempaan käytettävyyteen, toteaa markkinointiviestinnän ja -teknologian toimisto Avidlyn tiedote.
Vero.fin ja Avidlyn tiimityön tuloksena syntyi linjaus kolmesta tekoälyllä rakennettavasta, suomalaista maisemaa ilmentävästä kuvasta. Vero.fin pääsivujen kuvilla haluttiin kommunikoida palvelun ulottuminen kaikkialle Suomeen ympäri vuoden. Kuva-aiheeksi vero.fin tiimi valitsi suomalaisen maiseman, jossa näkyy verovaroin tuotettavaa infrastruktuuria ja palveluita.
– Sovitimme yhdessä kuva-aiheet vero.fin kolmelle pääsivulle. Kuviin linjasimme siltojen ja koulujen kaltaisia suoria viittauksia toimivaan ja nykyaikaiseen yhteiskuntaan, mutta myös epäsuoria viestejä, kuten aurattuja teitä ja hyvinvoivia ihmisiä – diversiteettiä ja kaunista luontoa unohtamatta, kertoo Avidlyn Creative Lead, AD Erno Bärlund.
Maisemakuvista päätettiin luoda myös Suomen neljää vuodenaikaa esittävät versiot. Niiden avulla vero.fi voidaan päivittää aina syksyyn, talveen, kevääseen ja kesään. Tekoälyn hyödyntäminen maisemakuvien rakentamisessa mahdollisti paitsi luovan idean optimaalisen toteutuksen myös kustannustehokkaan kuvatuotannon.
– Meille on tärkeää käyttää verovaroja vastuullisesti, ja useissa paikoissa eri vuodenaikoina järjestettävien ulkokuvausten asemesta saimme nyt kustannustehokkaan ratkaisun, toteaa vero.fi:stä vastaava viestintäpäällikkö Anu Mujunen.
– Pelkillä perinteisillä menetelmillä tällainen projekti olisi pitänyt aloittaa 1,5 vuotta ennen kuvien julkaisemista, mutta nyt kuvat syntyivät lyhyessä ajassa säätilasta riippumatta. Haluttu lopputulos edellytti järkevää prosessia ja useiden tekoälyohjelmistojen hyödyntämistä. Yhteistyö oli saumatonta, kiittelee Avidlyn tekoälykuvaamisen kumppani, kansainvälisesti palkittu valokuvaaja Antti Karppinen.
– Kun raakaversiot kuvista olivat valmiit, lisäsimme yksityiskohtia ja korjasimme kuvien sommitteluja perinteisen kuvankäsittelyn keinoin. Sitten Karppinen rakensi kuva-aihiot uudestaan erilaisia AI-teknologioita hyödyntäen. Tämän jälkeen loimme vuodenaikaversiot, joihin lisäsimme yksityiskohtia. Viimeisessä vaiheessa skaalasimme kuvat ja viimeistelimme sävymaailman ja yksityiskohdat kuvankäsittelyssä, kertoo Erno Bärlund.
Vero.fin uudistunut ilme julkaistaan kevään 2024 aikana.
Lähde: Avidly
Lisätietoja:
Verohallinto: Anu Mujunen, viestintäpäällikkö vero.fi, +358 40 6736 036
Avidly: Maria Sjövik, asiakkuusjohtaja, +358 40 831 0191
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.