Näkökulma: mitä kotiin viemisinä Cannes Lionsista?

Cannes Lions 2023

Markkinat muuttuvat alati. Kaveriksi kannattaa ottaa tekoäly, data ohjaa valintoja, luottamukseen panostaminen on kuin laittaisi rahaa pankkiin, tuoreita näkökulmia kaivataan.

Miten markkinoinnin tuulet tällä hetkellä puhaltavat, siihen Cannes Lions 2023 tarjosi jälleen kerran laajan näkymän.

Ensinnäkin ilo on palannut elämään, vaikka markkinointibudjetit tässä ajassa ehkä ovatkin hieman tiukempia.

Muuttuvassa maailmassa sekään ei ole este kasvulle, kun valitaan huolella, mihin kannattaa panostaa. Tärkeintä on se, että markkinointia tehdään edelleen ja riittävällä volyymilla, jotta mahdollistetaan tulokset.

Suurin uhka markkinointiin panostamisen kohdalla on, että leikataan juuri niistä asioista, jotka luovat kasvua.

Tämä haastaa markkinoijat pohtimaan huolellisesti, millä asioilla on meille suurin merkitys.

Teknologian autuus

Apua valintaan tarjoaa esimerkiksi data.

Puhtaasti näppituntumalla tekeminen alkaa olla taakse jäänyttä aikaa. Datan avulla voidaan paitsi todentaa markkinoinnin vaikutuksia, myös tutkia, mikä tällä hetkellä on olennaista. Datasta on tullut ruokaa luovuudelle.

Teknologia on muutenkin puolellamme, kun avuksemme kaiken kokoisissa arkisissa asioissa on astunut väsymätön apuri ja uskollinen ystävä, generatiivinen tekoäly. Sen avulla ammattilaiset ovat voineet laajentaa ammatillista tarjontaansa ja keskittyä rutiinitehtävien sijaan ehkä mielenkiintoisempiin haasteisiin, joiden ratkaisuun tarvitaan ihmistä.

Datasta on tullut ruokaa luovuudelle.

Tekoälykonsultteja on markkinoilla jo pilvin pimein, mutta suunnittelijat toivat keskusteluissa toistuvasti esille, että työkalut halutaan nimenomaan ottaa itse haltuun. Esimerkiksi AD:n työkalupakkiin kuuluu olennaisena osana hyvä maku, jota on hyvin vaikea ulkoistaa.

Tekoälyn suhteen ollaan sen verran alkumetreillä, että kaikki ovat sen kanssa enemmän tai vähemmän aloittelijoita.

Diversiteetti ei ole jaloutta

DEI-aiheet eli monimuotoisuus, oikeudenmukaisuus ja inkluusio on edelleen vahva puheenaihe. Maailma on huomattavasti monimuotoisempi paikka kuin millaisena sitä on medioissa aikaisemmin totuttu näyttämään.

Ruusutarhan sijaan edistykselliset brändit esittelevät kokonaisia kukkaketoja väriloistossaan. Edistyksellisen brändin tunnistaa tänä päivänä laajasta ihmiskuvasta. Vastavuoroisesti, kapean ihmiskäsityksen näyttäminen antaa toimijasta ummehtuneen käsityksen.

Tänä päivänä aiheeseen onneksi sukelletaan pintaa syvemmälle. Diversiteetti ei ole pelkästään ikää, sukupuolta, ihonväriä, kansallisuutta, vammaisuutta ja seksuaalista suuntautumista, vaan kyse on erilaisuudesta hahmottaa asioita. Yksi monimuotoisuuden ilmentymä on neurodiversiteetti.

Se että kaikki otetaan mukaan, ei ole niinkään jaloutta vaan myös sitä, että tarvitsemme erilaisia näkökulmia. Monimuotoisessa ympäristössä tunnistetaan ja korostetaan jokaisen yksilöllisiä vahvuuksia ja kykyjä osana yhteisöä.

Mitä kaikkea ja miten nähdään, on pohjana sille, miten paljon enemmän voimme tarjota. Yhdenvertaisessa yhteiskunnassa on tilaa monenlaiselle ihmisyydelle, eikä eroavaisuuksia pidetä puutteina vaan kilpailutekijänä.

Pois erämaasta, kohti iloa ja valoa!

Pandemiavuosien kärsimysnäytelmä on jo onneksi takanapäin. Ilo ja huumori ovat palanneet markkinointiin, sillä se koetaan kaiken tämän jälkeen todella puoleensavetävänä.

Kaikki haluavat olla siellä, missä on kivaa. Tämä näkyy myös ostoaikeissa.

Myös vakavia aiheita voi käsitellä positiivisen kautta. Sormien heristely ja hampaiden kiristely eivät kuulu enää edes vastuullisuusasioihin. Miten näitä teemoja voi käsitellä siten, etteivät ne tunnu ihmisille rangaistukselta vaan miellyttäviltä omaehtoisilta valinnoilta?

Miten asioista ylipäänsä voi tehdä ihmisille hauskoja, hyödyllisiä ja puoleensavetäviä?

Sormien heristely ja hampaiden kiristely eivät kuulu enää edes vastuullisuusasioihin.

Tämä haastaa markkinoijat miettimään asioita uudesta kulmasta – mikä kaikki nostaa elämänlaatua ja synnyttää miellyttäviä tunteita?

Kuinka voimme ilon kautta parantaa yhteenkuuluvuuden tunnetta ja sitoutumista maailmanlaajuisesti tärkeisiin yhteisiin asioihin?

Katse kristallipalloon, on aika koota tiimit

Ensi vuoden teemaksi Cannes Lionsiin on povattu ympäristön tilannetta, sillä tänä vuonna se oli esillä vain ohuesti. Kuitenkin kello käy koko ajan.

Ympäristöasioissa pieni hengähdystauko on ehkä ollut paikallaan, sillä aikaisemmin aihepiiriä ovat vaivanneet katteettomat lupaukset ja tietämättömyys.

Ei siis ihme, jos ympäristöasioita on koettu milloin viherpesuna, milloin ihmisten kiusaamisena ja monesti myös turhanpäiväisenä käsien heilutteluna.

Tämän muuttamisessa on nyt selvä pelipaikka. Etenkin Suomessa ympäristöteknologiassa ollaan suunnannäyttäjiä koko maailmassa.

Teknologia, talous ja luovuus. Näihin kaikkiin Suomesta löytyy huippuosaamista.

Meidän ei tarvitse puhua unelmista, kun voimme esitellä insinööritaidonnäytteitä, kuinka päästöjä voidaan konkreettisesti isossa mittakaavassa pudottaa ja tehdä asioita kestävällä tavalla.

Aivan kuten data, luovuus ja tekoäly ovat jo lyöneet kättä ja ottaneet isoja harppauksia markkinoinnissa, nyt on aika yhdistää ympäristöteemassa eri alojen asiantuntijuus.

Teknologia, talous ja luovuus. Näihin kaikkiin Suomesta löytyy huippuosaamista. On aika koota tiimit.

Teksti: Paula Harmaala

 

Artikkeli on julkaistu MRKTNG 3-2023 -lehdessä.

Katso kuvakooste Cannes Lions -tapahtumista.

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

One thought on “Näkökulma: mitä kotiin viemisinä Cannes Lionsista?

  1. Cannes Lions 2023: "Tekoäly syrjäytti metaversumin" - MRKTNG

    […] Näkökulma: mitä kotiin viemisinä Cannes Lionsista? […]

    Vastaa

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

11 − ten =