Markkinoinnin ja viestinnän lämpö talouden kylmässä viimassa

talous

Tänä vuonna emme voineet valittaa liian kuumasta kesästä, mutta Suomen taloudessa tunnemme jo kylmän viiman. Kuulemme jatkuvasti ennusteita, jotka eivät herätä riemua. Yksi huolestuttavimmista tiedoista on ulkomaankaupan merkittävä lasku: kun koronapandemian aikana Suomen ulkomaankauppa vielä kasvoi, niin viime vuoden lopulla se alkoi laskea, ja heinäkuussa se putosi lähes 20 % verrattuna vuoden takaiseen.

Taloustilanteen heikentyessä suomalaiset yritykset ovat perinteisesti leikanneet ensimmäisenä markkinointi- ja viestintäbudjeteistaan. Menestyvät brändit näkevät tässä kuitenkin mahdollisuuden kasvaa.

Marketing Finlandin kunniajäsenlounas kesäkuussa tarjosi perspektiiviä tähän tilanteeseen. Keskustelu oli vilkasta, ja ne, jotka ovat kokeneet aiemmat laskusuhdanteet muistavat ajat, kun puhelin ei soinut alan toimistoissa kuukausiin. Nyt olemme kaukana siitä. Anne Korkiakosken kaltaiset asiantuntijat ovat varoittaneet, että jos et pidä kiinni markkinaosuudestasi, joku toinen sen varmasti vie. Nämä viestit saavat nyt ansaitsemansa huomion.

Markkinointi ja viestintä ovat avainasemassa. Yritysjohto tietää, että kun perinteiset myyntikanavat ovat vaikeuksissa ja kasvokkain tapaamiset harvinaisia, markkinointi ja viestintä pitävät liiditehtaan toiminnassa. Nyt ei tule jäädä odottamaan, vaan on aika toimia.

Riikka-Maria Lemminki
toimitusjohtaja
Marketing Finland

Lue uusi MRKTNG 3-2023 -lehti

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

five − one =