EU:n digitaalisten palvelujen asetus (DSA) astui voimaan

DSA

Yhdeksäntoista maailman suurimman sosiaalisen median yrityksen, verkkokaupan alustan ja hakukoneen on noudatettava digitaalisten palvelujen asetusta (DSA) alkaen 25.8.2023.

Asetuksen noudattamatta jättäminen voi merkitä yrityksille sakkoja, joiden suuruus on jopa 6 prosenttia niiden maailmanlaajuisista vuosittaisista tuloista.

DSA kohdistuu hyvin suuriin verkkokäyttöön perustuviin alustoihin (VLOP) ja hakukoneisiin (VLOSE)*. Uusi sääntely käsittää mm. vaatimuksia, jotka koskevat

  • laittoman sisällön poistamista
  • disinformaation levittämisen estämistä
  • käyttäjien aseman vahvistamista antamalla heille mahdollisuus mukauttaa mainosvalintoja kuten esimerkiksi estää henkilötietojen käsittelyn perusteella tapahtuvan personoitujen mainosten näyttäminen
  • kohdistetun mainonnan lopettamista ihmisten arkaluontoisiin tietoihin perustuen sekä henkilötietoihin perustuvan alaikäisille kohdennetun mainonnan lopettamista
  • säännöllisten läpinäkyvyysraporttien julkaisemista

*Katso luettelo erittäin suurista verkkokäyttöön perustuvista alustoista  ja verkkokäyttöön perustuvista hakukoneista.

Tarkemmin edellämainitut kohdat tarkoittavat mm.:

  1. Laittoman sisällön poisto
    Laajoihin alustoihin ja hakukoneisiin luokiteltujen yritysten yritysten on poistettava laiton sisältö, kun kansalliset viranomaiset tai yksilöt ilmoittavat siitä. Verkkokäyttöön perustuvilla alustoilla on oltava selkeät ja helppokäyttöiset mekanismit, joiden avulla käyttäjät voivat ilmoittaa sisällöstä, jota he pitävät laittomana. Alustojen on jäädytettävä laitonta sisältöä usein julkaisevien käyttäjien tilit – mutta vasta varoituksen jälkeen. Verkkomarkkinapaikkojen tulee seurata verkkokauppiaitaan ja pyrkiä  kitkemään laittomat tuotteet.
  2. Haitallisen sisällön poistaminen
    Verkkokäyttöön perustuvien alustojen ja hakukoneiden on toimitettava EU-komissiolle yksityiskohtainen vuosikertomus niin kutsutuista järjestelmällisistä riskeistä, joita ne aiheuttavat eurooppalaisille. Yritysten on selvitettävä, miten niiden järjestelmissä olevat algoritmit voivat mahdollisesti edistää laittoman sisällön leviämistä ja disinformaatiokampanjoita. Niiden on myös selvitettävä, avaavatko alustat oven kyberväkivallalle, heikentävätkö ne perusoikeuksia kuten ilmaisunvapautta ja vaikuttavatko ne haitallisesti ihmisten mielenterveyteen. Niiden on toteutettava toimenpiteitä rajoittaakseen tunnistamansa riskit. Toimenpiteisiin voi kuulua algoritmien säätöä, työkalujen luomista vanhemmille lasten näkemän sisällön hallitsemiseksi ja käyttäjien iän tarkistamiseksi sekä sisällön, kuten tekoälytyökaluilla tuotettujen valokuvien tai videoiden, merkitsemistä.
  3. Lisää valtaa käyttäjille
    Erittäin suurilla verkkokäyttöön perustuvilla alustoilla ja hakukoneilla on oltava helposti ymmärrettävät käyttöehdot ja niiden on sovellettava niitä niitä ”huolellisesti, objektiivisesti ja suhteellisesti”. Yritysten on ilmoitettava ja perusteltava käyttäjille, jos ne poistavat käyttäjien sisältöjä, rajoittavat näkyvyyttä tai lopettavat kaupallisen käytön. Alustojen on myös varoitettava käyttäjiä ja selitettävä miksi käyttäjien tilejä on jäädytetty. Käyttäjillä on oikeus vastustaa alustojen päätöksiä tuomioistuinten ulkopuolisissa menettelyissä ja viimekädessä tuomioistuimessa.
  4. Kohdennetun mainonnan rajoittaminen ja arkaluontoinen sisältö 
    Alustoilta kielletään verkkomainosten kohdistaminen sensitiivisten henkilötietojen perusteella, mukaan lukien uskonto, seksuaalinen suuntautuminen, terveystiedot ja poliittiset näkemykset. Alustojen ei myöskään tule kerätä lasten ja nuorten henkilötietoja kohdennettuun mainontaan.
  5. Alustojen toimintatapoja koskevan tiedon avaaminen
    Alustojen on julkaistava kerran puolessa vuodessa esimerkiksi tietoja sisältöjä moderoivasta henkilöstöstään, tekoälyn käytöstä laittoman sisällön poistamisessa sekä auditointiraporttinsa, jotka koskevat esimerkiksi alustojen pyrkimyksiä rajoittaa vakavien yhteiskunnallisten riskien toteutumista.

Lakimies, osakas, Suvi Julin, Berggren Legal kommentoi DSA-asetuksen merkitystä:

”DSA-asetus herättänyt paljon näkemyksiä niin puolesta kuin vastaan ja se on saanut paljon kritiikkiäkin. Uuden asetuksen soveltaminen, riippumatta siitä, mitä se koskee, on etenkin alussa aina haasteellista, kun ohjeet ja käytännöt vasta kehittyvät ja toimintamallit usein puuttuvat eikä asetuksen tulkintakaan ole välttämättä ihan selväpiirteistä.

Toisaalta DSA-asetuksella pyritään suojaamaan ennen kaikkea tavallisten käyttäjien asemaa ja parantamaan vaikutusmahdollisuuksia suurien alustojen ja hakukonepalveluiden keskellä verkkomaailmassa. Toisaalta tietysti DSA on sen alaisille erittäin suurille toimijoille iso haaste ja pakottaa muuttamaan vanhoja toimintatapoja, mutta jos tarkastellaan asiaa vaikkapa yksityishenkilöiden näkökulmasta, DSA:n mukaista sääntelyä tarvitaan, ja läpinäkyvyyden parantaminen verkkomaailmassa on yksi keino nimenomaan ehkäistä väärinkäytöksiä.

Erityisesti alustapalveluiden osalta läpinäkyvyys on ollut haaste, ja sen lisääminen ja kehittäminen on tervetullut muutos. Läpinäkyvyyttä, ja yhtä lailla asianmukaisia keinoja vastustaa alustatoimijoiden tekemiä toimenpiteitä tarvitaan erityisesti myös silloin, kun alustatoimijoille asetetaan jopa yhteiskunnallisesti merkittäviä velvollisuuksia, kuten disinformaation levittämiseen puuttuminen ja toisaalta sananvapauden turvaaminen.”  

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

nine − 2 =