Mainonnan eettisen neuvoston (MEN) uusimmat lausunnot ottavat kantaa mm. pelottavaan kuvamateriaaliin, itsemurhaan markkinoinnin tehokeinona ja syrjimättömyyteen.
Rengasliike Kumisetä Oy | Idiomi, lehtimainos, MEN 15/2023
Mainoksessa käytetty ilmaisu ”Ei aukea ranteet, saat kylän parhaat vanteet.” ei ollut hyvän tavan vastainen, kun otettiin huomioon mainoksen kokonaisvaikutelma ja käytetty media.
St1 Oy (Shell) Lapset | Televisiomainos, MEN 16/2023
Lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan televisiomainos sisälsi lapselle pelottavaa kuvamateriaalia.
Mainonnan eettinen neuvosto totesi, että mainoksen tapahtumat sijoittuvat päiväsaikaan, mainoksen puheääni on asiallinen ja mainoksen esitystapa ei ole erityisesti lasta puhutteleva. Mainos ei ollut hyvän tavan vastainen.
MTV Oy | Itsemurha, televisiomainos, MEN 17/2023
Itsemurhasta kertomista käytettiin markkinoinnin tehokeinona. Mainos oli hyvän tavan vastainen.
Calvin Klein -brändi | Syrjintä, verkkosivusto, MEN 18/2023
Verkkosivustolla vierekkäisissä kuvissa esitettiin mies ja nainen. Heidät oli kuvattu eri tavoin. Miehellä oli farkut jalassaan. Hänet esitettiin voimaantuneena ja aktiivisena. Sen sijaan kuvan nainen on alaston ja hänet esitettiin katseen kohteena. Paita, josta nainen piti kiinni, peitti vain osan hänen vartalostaan.
Mainonnan eettinen neuvosto totesi, että naisen kuvaan sisältyy eroottinen viesti, joka ei ole sopusoinnussa syrjimättömyysperiaatteen kanssa. Tällaisen esitystavan voidaan katsoa viestittävän seksuaalisia vihjailuja. Markkinointi oli hyvän tavan vastaista.
MEN antaa lausuntoja siitä, onko markkinointi hyvän tavan vastaista tai tunnistettavissa markkinoinniksi. Mainos on hyvän tavan vastainen, jos se on esimerkiksi syrjivä tai lapsille sopimaton. MEN soveltaa Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisääntöjä ja MENin hyvää markkinointitapaa koskevia periaatteita.
Yritys voi pyytää MENiltä ennakkolausuntoa suunnitteilla olevan markkinoinnin hyvän tavan mukaisuudesta. Ennakkolausuntopyyntö käsitellään mahdollisimman nopeasti.
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.