Vastuullinen markkinointi 2030 -raportti: Markkinointi ei muutu riittävän nopeasti

Vastuullinen markkinointi -tutkimus

Tuoreen Sustainable Marketing 2030 -tutkimuksen mukaan markkinoinnin vastuullisuus ei kehity vielä riittävän nopeasti, mutta yritysten valmius muutokseen on selvästi kasvussa.

Sustainable Marketing 2030 -tutkimuksen toteutti kevään aikana markkinoijien globaali kattojärjestö WFA yhdessä tutkimusyritys Kantarin kanssa.

Raportti kertoo yritysten kasvaneesta halusta muutokseen, sillä jo 90 % markkinoijista on sitä mieltä, että tavoitteiden on oltava kunnianhimoisempia, ja 94 % sanoo, että markkinoijien on toimittava rohkeammin.

Muutos näkyy esimerkiksi siinä, että yhä useammat brändit ovat sisällyttäneet vastuullisuuden KPI:ksi markkinointisuunnitelmiinsa: osuus on noussut 26 %:sta vuonna 2021 43 %:iin vuonna 2023.

Yritykset eivät halua joutua syytetyksi viherpesusta – silti 82 % sanoo, että yritysten on oltava rohkeampia kommunikoimaan vastuullisuustoimenpiteistään. Brändeistä 41 % sanoo, että heillä on kestävyysstrategia, jonka voivat ylpeänä jakaa, kun vastaava luku vuonna 2021 oli 25 %.

Yli puolet vastaajista (54 %) oli samaa mieltä tarpeesta kouluttaa ihmisiä heidän valinnoissaan ja teoissaan. Tämä heijastaa oivallusta siitä, että markkinoinnin on pyrittävä ajamaan ja normalisoimaan uusia vastuullisia käyttäytymistapoja – sekä sisäisesti että ulkoisesti.

Katso lyhyt video tutkimuksen keskeisistä tuloksista

Suurimmat haasteet ovat yritysten resurssien ja osaamisen puute. Innovaatiot ovat muutoksen tärkein ajuri

Suurimmat haasteet vastuullisuuden edistämisessä ovat yrityskohtaisia: sisäisten resurssien puute (35 %), tiedon ja osaamisen puutteet (35 %), organisaation ajattelutapa (32 % sanoi, että kestävät ratkaisut koetaan kalliina), yritykselle sopivien toimintatapojen puute (35 %) ja tulosten mittauksen heikko läpinäkyvyys 30 %.

Vastuullisuushankkeissa edistyminen edellyttää, että markkinoijat hyödyntävät innovaatiota ja luovuutta: innovaatio mainittiin ensisijaisena mahdollisuutena siirtymän aikaansaamiseksi (57 %), seuraavina tulevat uudet liiketoimintamallit (55 %) ja kuluttajien laaja-alainen kouluttaminen (54 %).

Markkinoijat alkavat vihdoin ymmärtää kestävyyshaasteen ja erityisesti ilmastonmuutoksen vakavuuden. Nykytilanteen säilyttäminen ei ole enää vaihtoehto vaan radikaali muutos on välttämätöntä. Uskomme intohimoisesti, että markkinoijat ovat luovuudellaan, innovaatioillaan ja viestintäosaamisellaan erinomaisessa asemassa ajamaan tarvittavaa muutosta. Sustainable Marketing 2030 -aloite keskittyy siihen, miten markkinoijat voivat edistää kasvua samalla kun omaksuvat kestävän kehityksen agendan.Stephan Loerke, WFA:n toimitusjohtaja.

Lataa täällä Sustainable Marketing 2030 -raportti

Tarkemmin Pohjoismaiden tuloksista kertova raportti on tulossa toukokuun aikana.

Lähde: WFA

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

One thought on “Vastuullinen markkinointi 2030 -raportti: Markkinointi ei muutu riittävän nopeasti

  1. Global Marketer Week: Markkinointi kestävän kehityksen rakentajana - MRKTNG

    […] Lue myös: Vastuullinen markkinointi 2030 -raportti: Markkinointi ei muutu riittävän nopeasti […]

    Vastaa

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

three × two =