Sloveniassa vuosittain pidettävän eurooppalaisen Golden Drum -mainosfestivaalin puheenjohtaja Mojca Brišcik listaa tuoreita inspiraation lähteitä.
Hän myös kannustaa mainosalaa tekemään kaikkensa toimialan hiilijalanjäljen nollaamiseksi.
Kirja
Orlando Wood: Lemon
“Lemon. How the advertising brain turned sour” on uniikki sekoitus neurotiedettä, kulttuurihistoriaa ja mainonnan tutkimusta. Kirjassa kuvataan muuttuneen kulutuskäyttäytymisen vaikutuksia mainontaan ja miten mainonnan uusi tyyli heikentää sen tuloksellisuutta. Kirjassa painotetaan huumorin, karaktäärien, metaforien ja paikan merkitystä mainonnalle.
Kampanja
“The Night is Young”
Näen joka vuosi monia mahtavia kampanjoita Golden Drum -kisassa, ja siksi yhden valinta on minulle erittäin vaikeaa. Viime vuodelta valitsen tähän kuitenkin Publicis Italyn Heinekenille tekemän kampanjan “The Night is Young”. Viraaliksikin levinnyt menestyskampanja kannusti nuoria ottamaan koronarokotuksen.
Musiikki
Joji: Smithereens
Rakastan kaikenlaista musiikkia, mutta tällä hetkellä huomioni saa Jojin uusin albumi Smithereens. “Glimpse of Us” on hypnoottinen ja koskettava balladi, jonka hienovaraisuus saa lauluosuudet ja lyriikat loistamaan.
Elokuva
Alcarràs
Pidän ranskalaisesta huumorista, italialaisten rentoudesta ja espanjalaisesta draamasta. Viime vuoden filmeistä suositteluni on Carla Simónin “Alcarràs” (Suomessa nimellä “Tämä maa”), joka on tavallaan brutaali drama – mutta älykkäästi rakennettu.
Aloite
Ad Net Zero
Mainosalan Ad Net Zero -aloitteen tavoite on pudottaa mainonnan tuotannon ja esittämisen aiheuttamien hiilipäästöt oikeasti nollaan. Meidän pitää tehdä se eikä vain ajatella tekevämme jotain!
Artikkeli on julkaistu 2.3.2023 MRKTNG 1-2023 -lehdessä.
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.