Suomalaiset peräänkuuluttavat vastuullisuutta pelimaailmaan
Marketing Finlandin ja SPOT ry:n äskettäin järjestämässä Esports ja pelit mahdollisuutena -seminaarissa tutustuttiin erilaisiin tapoihin, joilla brändit voivat näkyä voimakkaasti kasvavassa e-urheilussa. Seminaari oli osa Elisa Masters -turnausta, joka on Suomen suurin CS-turnaus.
Elisa on ollut mukana e-urheilussa jo vuosia, ja se on rakentanut itselleen kanavan, jonka kautta tavoittaa ostokykyisen 16–34-vuotiaiden kohderyhmän. Elisa tarjoaa mahdollisuuksia myös muille mainostajille näkyä sen e-sports-kanavissa.
Seminaarissa tutustuttiin pelimaailman ekosysteemeihin sekä erilaisiin tapoihin, joilla brändit pääsevät puhuttelemaan kohdeyleisöä. Kuulimme mm. miten Kotipizza, Berner ja Surfshark ovat onnistuneet luomaan yhteyden pelaajiin ja mitä brändit tästä hyötyvät.
Alle olemme listanneet tilaisuuden kiinnostavimmat nostot.
· e-urheilusta löytyy mahdollisuuksia ns. endemic-brändeille, joiden tuotteet liittyvät pelaamiseen sekä non endemic-brändeille, joiden tuotteet eivät liity pelaamiseen.
· e-urheilu tavoittaa 2,9 miljardia ihmistä, kun musiikki tavoittaa 23,1 miljardia ihmistä.
· Kotipizzan ja Havu Gamingin toteuttama Don’t be Toxic Ladder -kampanja taistelee online-maailman toksisuutta vastaan
· Marketing Finland ja UN Women ovat vieneet yhdessä hanketta, jossa kiinnitetään huomiota naisten asemaan pelimaailmassa
· Pelimaailma tarjoaa mahdollisuuksia kansainvälistymiseen, ja VPN-palvelu Surfshark tavoittaa pelien kautta ostajat globaalisti
· Kilpapelaajat ja striimaajat ovat pelimaaliman vaikuttajia
· Markkinoinnissa kannattaa luottaa ammattilaisiin kuten tiimeihin ja toimistojen peliasiantuntijoihin
· Striimausalustoilla on olemassa TV:stä tuttuja formaatteja, kuten Bernerin Jälkipesut, jossa puidaan pelien kulkua.
· Mainostajat eivät ole vielä löytäneet Suomessa tietään alan loppuunmyytyihin tapahtumiin
· Markkinointia pelien kautta voi tehdä myös kustannustehokkaasti, ja mahdollisuuksia löytyy kaiken kokoisille yrityksille.
· Marketing Finlandin kattojärjestön World Federation of Advertisersin teettämä Gaming Demystified -tutkimus paljastaa, mitä CMO:t ajattelevat pelimarkkinoinnista ja mihin nämä panostavat.
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.