Tuoreen yrityspäättäjien viestintäbarometrin mukaan suomalaisyritysten johto näkee viestinnän strategisena menestystekijänä. Viestinnän strateginen asema ei kuitenkaan vielä toteudu arjessa.
Parannettavaa on tutkimuksen mukaan muun muassa johdon omassa viestintäosaamisessa, viestintä- ja vuorovaikutustaitojen kehittämisessä sekä viestinnän vaikuttavuuden mittaamisessa.
Koronapandemia oli monelle yritykselle todellinen viestinnällinen tulikoe: tietotulva oli valtava, tulevaisuudennäkymät epävarmat ja hyppäys etätyöhön tapahtui nopeasti. Viestintätoimisto Kaiku ja tutkimustoimisto Vastakaiku halusivat selvittää, miten viestinnän strateginen asema nähdään yrityksissä pandemian jälkeen.
Vain 16 prosenttia antaa koko organisaation viestinnälle kiitettävän arvosanan.
Yhteensä 70 prosenttia johtajista näkee, että viestinnällä on nyt strateginen rooli heidän yrityksessään. Kuitenkin vain 16 prosenttia antaa koko organisaation viestinnälle kiitettävän arvosanan.
”On hienoa, ettei viestintä ole enää vaan viestintäfunktion vastuulla, vaan johtajat ymmärtävät viestinnän laajemmin kaikkien tehtävänä. Käynnissä on selkeästi paradigman muutos: tiedetään, mihin suuntaan kehittyä – vaan vielä ei tiedetä, miten toimitaan käytännössä. Muutos lähtee aina ylimmästä johdosta ja esihenkilöistä. Toivomme, että tämä tutkimus herättää yrityksissä keskustelua, joka johtaa sanoista tekoihin”, sanoo viestintätoimisto Kaiun osakas Kaija Pohjala.
Muutamia nostoja tuloksista
- Vaikka viestinnän työ ymmärretään yhä paremmin osana organisaation strategista toimintaa, kolmasosa vastaajista kertoo, ettei viestinnällä ole edustusta johtoryhmässä.
- Johtoryhmät ymmärtävät yhä useammin viestinnän merkityksen kilpailukyvyn kannalta, mutta johdon viestintäosaaminen ei ole usein riittävällä tasolla.
- Yhteensä 44 prosenttia vastaajista pitää esimerkiksi johdon ulkoisen viestinnän osaamista hyvänä. Avoimissa vastauksissa korostuu se, että johdon viestintäosaaminen on hyvin henkilösidonnaista.
- Harvoissa yrityksissä panostetaan vielä paljon viestintä- ja vuorovaikutustaitojen kehittämiseen. Päättäjistä vain 24 prosenttia kokee, että panostus viestintätaitojen kehittämiseen on hyvällä tasolla. Vain 11 prosenttia vastaajista uskoo, että heillä mitataan viestintäosaamisen tasoa eri rooleissa.
Yrityspäättäjien viestintäbarometriin osallistui 120 päättäjää, joista 70 prosenttia oli johtoryhmän jäseniä. Vastaajista 64 prosenttia edusti yrityksiä, joiden liikevaihto oli vähintään 100 miljoonaa euroa. Tutkimukseen valittiin eri rooleissa toimivia johdon edustajia – valtaosa liikkeenjohdon edustajia.
Yrityspäättäjien viestintäbarometrin ensimmäisen osan raportin voit ladata tästä. Barometrin toinen osa julkaistaan alkuvuodesta 2023.
Lisätiedot:
Kaija Pohjala
kaija.pohjala[a]kaiku.fi
Katariina Tenhunen
katariina.tenhunen[a]vastakaiku.fi
Lähde: Viestintätoimisto Kaiku | tutkimustoimisto Vastakaiku
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.