Mainonnan eettisen neuvoston tuoreet lausunnot ottavat kantaa mm. somen piilomainontaan ja lapsille sopimattomaan mainontaan.
Elämys EMC Oy (Elämys-Suomi) | Henkilön kuvan käyttö markkinoinnissa, Facebook, MEN 38/2022
Yritys käytti mainoksessaan lausunnonpyytäjän lasten kuvaa ilman suostumusta. Markkinoija oli menetellyt ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 14 artiklan vastaisesti.
Markkinointi oli hyvän tavan vastaista.
Ellos Finland Oy (Jotex) ja vaikuttaja Anna Pastak | Piilomainonta, muistutusmarkkinointi, Instagram, MEN 39/2022
Asiassa oli kysymys siitä, ovatko julkaisut 7. ja 16.10.2021 Jotexin koriste-esineiden piilomainontaa. Vaikuttaja oli mainostanut samoja koriste-esineitä 22.9. ja 1.10.2021.
Neuvosto korosti, että markkinoinnin käsitettä tulkitaan laajasti ja markkinoinnin tunnistettavuutta arvioidaan aina tapauskohtaisesti.
Neuvosto totesi, että vaikuttajan 7.10.2021 julkaiseman kuvasarjan kuva 5/9, oli pitkälti sama kuin 22.9.2021 mainoksena julkaistu kuva. Mainostetut koriste-esineet näkyivät myös useissa muissa 7.10.2021 kuvasarjan kuvissa. Julkaisun 16.10.2021 osalta mainonnan eettinen neuvosto totesi, että vaikka kuva oli Kauppakeskus Ratinan mainos, kuvan keskiössä olivat Jotexin aiemmin mainostetut koriste-esineet olohuoneen pöydällä.
Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinoinnin perussääntöjen edellyttämällä tavalla.
Markkinoija ja vaikuttaja Anna Pastak olivat menetelleet ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 7 artiklan ja C luvun C1 artiklan vastaisesti.
Huippukiva Oy | Lapsille sopimattoman verkkokaupan markkinointi, tv, MEN 40/2022
Lapsille sopimatonta verkkokauppaa oli mainostettu televisiossa ennen kello 21:tä. Mainoksessa mainittiin sana ”lelu”.
Mainos oli hyvän tavan vastainen televisiossa ennen kello 21:tä esitettyinä.
Twistshake of Sweden ab ja vaikuttaja Anna Pastak | Turvallisuus, lapsi, Instagram, MEN 41/2022
Mainoskuvassa pieni lapsi oli mainostettavassa kylpyammeessa, jonka vieressä oli palavia kynttilöitä. Turvallisuutta koskevat seikat oli laiminlyöty. Neuvosto totesi, että markkinointia ei ollut laadittu ammatillisesti asianmukaisella tavalla.
Markkinointi oli hyvän tavan vastaista.
HL Property Oy (Hotlips-tuotemerkki) | Lapsille sopimattoman verkkokaupan markkinointi, radio, MEN 42/2022
Lapsille sopimatonta verkkokauppaa oli mainostettu radiossa toistuvasti ennen klo 21:tä. Neuvosto totesi, että mainoksissa oli käytetty sanaa ”lelu”, jonka lapsi yhdistää nimenomaan hänelle tarkoitettuun tuotteeseen riippumatta siitä, missä yhteydessä sana mainitaan. Lelu on siten aiheena omiaan herättämään lapsen kiinnostuksen mainostettavaan sivustoon ja lapsille sopimattomia tuotteita myyvän verkkokauppaan.
Mainos oli hyvän tavan vastainen televisiossa ennen kello 21:tä esitettyinä.
Oy BMW Suomi Ab ja vaikuttaja Emmi Pärni | Piilomainonta, vaikuttaja, Instagram, MEN 43/2022
Vaikuttajan Instagram-julkaisussa oli kuvan jälkeen teksti ”AD @bmw.suomi”. Neuvosto totesi, ettei ilmaisu ”ad” ole selkeä mainostunniste.
Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinoinnin perussääntöjen edellyttämällä tavalla. Markkinoijat ja vaikuttaja Emmi Pärni olivat menetelleet ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 7 artiklan ja C luvun C1 artiklan vastaisesti.
Gymshark Ltd ja SA Life Oy (vaikuttaja Sonja Aiello) | Piilomainonta, vaikuttaja, Instagram, MEN 44/2022
Vaikuttaja Sonja Aiello oli mainostanut Instagram-julkaisuissaan Gymshark Ltd:n tuotteita.
Neuvostolle esitetyn selvityksen mukaan markkinoija tukee vaikuttajan urheilu-uraa ja heidän välillään on sovittu tietyistä kuukausittaisista mainosjulkaisuista. Sovitun lisäksi vaikuttaja julkaisee säännöllisesti muita kuvia markkinoijan tuotteista.
Lukuisissa kuvissa vaikuttaja oli esitellyt markkinoijan tuotteita mainosmaisesti. Kuvissa oli joko linkkejä markkinoijan omille Instagram-tileille tai merkintä ”#Gymshark” tai ”#Gymsharkwomen”. Lisäksi vaikuttaja toimii markkinoijan mallina markkinoijan omalla Instagram-tilillä.
Mainoksissa ei ollut mainostunnistetta, joten kuvat eivät olleet heti selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi. Yhdessä mainoksessa oli mainostunniste, mutta se oli pienellä fonttikoolla ja sulautui kuvan taustaan myös värinsä vuoksi, minkä vuoksi myöskään se ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi.
Markkinoija ja vaikuttaja Sonja Aiello olivat menetelleet ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 7 artiklan ja C luvun C1 artiklan vastaisesti.
—
Mainonnan eettisen neuvoston (MEN) tehtävänä on antaa lausuntoja siitä, onko markkinointi hyvän tavan vastaista. Hyvän tavan vastainen mainos voi olla esimerkiksi syrjivä tai lapsille sopimaton. Neuvosto soveltaa Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisääntöjä ja neuvoston hyvää markkinointitapaa koskevia periaatteita.
Yritys voi pyytää neuvostolta ennakkolausuntoa suunnitteilla olevan markkinoinnin hyvän tavan mukaisuudesta. Ennakkolausuntopyyntö käsitellään mahdollisimman nopeasti.
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.