Vastuullisuusmarkkinoinnin on oltava konkreettista

Vastuullisuus on ajankohtainen aihe, jota yksikään yritys ei voi sivuuttaa omassa markkinoinnin ja viestinnän suunnittelussa ja toteuttamisessa. Vastuullisuusviestintä sekä sudenkuoppien välttäminen vaatii kuitenkin uudenlaista osaamista, jota Marketing Finlandin vastuullisen markkinoinnin ja viestinnän sertifikaattiohjelmasta haetaan. Ohjelman tarkoituksena on ollut tarjota käytännön läheistä tietoa ja työkaluja arjen työhön ja niitä myös yksi syksyn 2022 osallistujista, Jaana Salo Reimalta koki saaneensa.

Tämä ohjelma tarjosi hyvät työkalut luovia tällä kentällä, jota tullaan tulevaisuudessa sääntelemään tiukemmin. Koulutuskokonaisuus on vahvistanut omaa käsitystäni siitä, että vastuullisuusmarkkinoinnin on oltava konkreettista: ei riitä, että sanotaan tämän tuotteen olevan vastuullisempi, vaan on kerrottava, mikä siitä tekee vastuullisemman. Tällaista tekemistä ei voi liimata päälle, vaan se lähtee yrityksen arvoista ja toimintatavoista, syksyn kurssilainen, Global Marketing Manager Jaana Salo Reimalta toteaa.

Lyhyesti kiteytytettynä vastuullisuusmarkkinointi on ennen kaikkea tekoja, jotka lähtevät yrityksen juurista, puhuttelevat omaa asiakaskuntaa ja kytkeytyvät vahvasti liiketoimintaan. Toisilla brändeillä vastuullisuus on jo itsessään rakentunut vahvasti toiminnan DNA:han kuten Reimalla.

Reima on ensimmäisenä suomalaisena vaatealan yrityksenä sitoutunut Science Based Targetseihin eli Pariisin ilmastosopimuksen mukaisesti pienentämään hiilijalanjälkeään. Reimalla pyritään systemaattisesti kohti parempaa vastuullisuuden jokaisella osa-alueella. Yritys on palkittukin tuoteturvallisuudestaan, ja erityistä huomiota kiinnitetään kemikaaliturvallisuuteen. Yksi tärkeimmistä vastuullisuusteoista ovat kestävät ja tarkoituksenmukaiset vaatteet. 2023 alkaen yli 90 % Reima-vaatteista on tehty vastuullisemmista materiaaleista, kuten kierrätetystä polyesteristä ja luomupuuvillasta.

Meidän aikuisten tärkein vastuualue on lasten ilo, tämä on keskiössä Reiman vastuullisuustyössä. Jotta lapset voivat keskittyä olennaiseen eli uteliaisuuden vaalimiseen, seikkailunhalun herättämiseen ja ilon luomiseen, Reima huolehtii, että tarjolla on siihen sopivat varusteet, Salo kertoo ensimmäisenä koulutuspäivänä.

Keväällä 2023 käynnistämme uuden ryhmän kanssa sertifiointikoulutuksen, joka kestää 5 päivää 26.1.- 20.4.2023 aikana. Koulutus on suunnattu markkinoinnin ja viestinnän päättäjille ja yritysjohdolle. Koulutuksen tavoitteena on ohjata vastuullisempaan päätöksentekoon ja auttaa välttämään vastuullisuuden kompastuskiviä, kuten keinotekoista viherpesua.

Tutustu Vastuullisen markkinoinnin ja viestinnän sertifkaattiohjelmaan ja ilmoittaudu mukaan.

Kuvaaja: Meeri Koutaniemi

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

19 + 9 =