Mainonnan teknologiayritys Adformin tutkimuksen perusteella suomalaismainostajille on tärkeää läpinäkyvyys siihen, missä mainoksia näytetään ja se, miten mainosbudjetin käyttö on jakautunut toimitusketjun eri toimijoiden kesken.
Adform ja markkinatutkimusyritys Kantar TNS toteuttivat maalis–huhtikuussa 2022 tutkimuksen, jossa selvitettiin pohjoismaalaisten mainostajien ajatuksia läpinäkyvyyteen digitaalisessa mainonnassa. Suomesta tutkimukseen osallistui 68 markkinointipäättäjää, jotka edustivat pääasiassa yrityksiä, joiden vuosittainen markkinointibudjetti on yli miljoona euroa.
Lähes kolmasosa (31 %) on jopa sitä mieltä, että voisivat vaihtaa mainonnan teknologia-alustaa tai -kumppania, mikäli riittävää läpinäkyvyyttä ei olisi. Digitaalisen mainonnan ekosysteemissä vähiten läpinäkyvyyttä tarjoaa suljetut mainonnan ekosysteemit (walled gardens), kuten Google tai Facebook: vain 12 % mainostajista pitää walled gardeneja edes jokseenkin läpinäkyvinä, ja yksikään vastaaja ei pitänyt täysin läpinäkyvinä.
Eniten läpinäkyvyyttä (63 %) tarjoavina toimijoina pidetään mediatoimistoja, joiden kanssa mainostajilla onkin yleensä tiiviit ja henkilökohtaiset suhteet.
“Tutkimuksemme mukaan on selvää, että mainonnan läpinäkyvyys – ja sen merkitys liiketoiminnalle – on tärkeää markkinointijohtajille. Markkinoijien kannattaakin jatkossa panostaa yhteistyöhön sellaisten medioiden ja kumppaneiden kanssa, jotka tarjoavat läpinäkyvän kulurakenteen ja luotettavan mediaympäristön“, kertoo Adformin Suomen-maajohtaja Jan Ketonen.
Ketonen uskoo, että tulevaisuudessa läpinäkyvyys tulee korostumaan lisääntyvän monikanavaisen mainonnan kanssa ja että suljettujen mainonnan ostojärjestelmien sijaan siirrytään käyttämään mediariippumattomia ja läpinäkyviä ratkaisuja.
Lähde: Adform
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.