Kaksi tuomaristoa valitsee vuoden tuloksellisimmat markkinointikampanjat.
Vuoden 2022 Effie Finland -kilpailun tuomaristossa on yhteensä 41 asiantuntevaa tuomaria. Päätuomarina toimii Anna Lehtisalo Villivisiolta. Kilpailun tuomarointi on kaksivaiheinen, ja kummallekin kierrokselle on oma tuomaristonsa. Kaksivaiheisella arvioinnilla varmistetaan kilpailun korkea laatu.
Effie-tuomariston jäseniksi on kutsuttu kokeneita markkinoinnin ammattilaisia Marketing Finlandin jäsenyrityksistä, jotka ovat ansioituneet Effiessä tai muissa kansainvälisissä kilpailuissa. Tuomaristoon kutsutaan edustajat myös korkeakouluista ja mediasta.
”Markkinoinnin kilpailussa, jossa arvioidaan tuloksellisuutta, vaaditaan tuomaristolta monipuolista kokemusta sekä liiketoimintaymmärrystä. Tämä on myös syy Effien arvostukselle mainonnan ostajien keskuudessa”, kommentoi Marketing Finlandin toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki.
Kaksivaiheinen tuomarointi on kansainvälisen Effie-kilpailuformaatin mukainen. Ensimmäisen kierroksen tuomariston tehtävänä on valita kilpailun finalistit, ja toisen kierroksen tuomaristo valitsee voittajat. Effien ohjausryhmä vahvistaa finalistit ja voittajat tuomariston ehdotuksen perusteella. Ohjausryhmä koostuu tuomariston lailla markkinoinnin huippuammattilaisista ja sitä johtaa Nitron Head of Strategy and Branded Content Tommy Mäkinen, joka on aikaisemmin toiminut myös Effie-kilpailun päätuomarina.
Vuoden tuloksekkaimmat ja luovimmat työt palkitaan 9.2.2023 pidettävässä Effie Awards Finland -gaalassa. Effie Awards Finlandin pääyhteistyökumppani on Sanoma Media Finland.
Tuomariston 1. kierros kokoontuu 1.12.2022
Päätuomari: Anna Lehtisalo, Toimitusjohtaja, osakas, Villivisio Oy
Anna Salo, CEO, dentsu Finland
Antti Iiskola, Digital & Creative Director, McCann Helsinki
Heini Häyrinen, markkinointijohtaja, Nelonen Media, Sanoma
Henna Niiranen, Chief Business Officer, Vincit
Jenna Kuivanen, Marketing Manager, Kia Finland / Astara Auto Finland
Johanna Mäkeläinen, markkinoinnin lehtori / copywriter, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Katri Laitinen, COO, Initiative Finland
Laura Siltanen, asiakkuusjohtaja, Dagmar
Michael Ovitz, Head of Marketing, Foodora
Minna Järvenpää, CEO, N2 Creative
Niclas Kristiansson, Chief Creative Experience Officer, Partner, TBWA\Helsinki
Nina Kinnunen, Director, Sustainability, Brand and Communications, Kekkilä-BVB
Ninna Suominen, markkinointijohtaja, Viking Line
Outi Lindberg, Head of Marketing, Finland, Valio Oy
Riku Eteläkoski, luova johtaja, Nitro Group
Ruusa Koskelainen, Head of Marketing & Digital Sales, Finnair
Santtu Kottila, CMO, Leadoo Marketing Technologies
Tomi Härmä, strategiajohtaja, Oy SEK ab
Tommi Kortesniemi, luova johtaja, partner, Sherpa
Väinö Leskinen, COO ja markkinoinnin konsultti, BOND
Tuomariston 2. kierros kokoontuu 15.12.2022
Päätuomari: Anna Lehtisalo, Toimitusjohtaja, osakas, Villivisio Oy
Antti Kaihlanen, CEO & Co-Founder, Foppa Oy
Elisa Konttinen, Senior Creative / Creative Lead, Reaktor Creative
Elli Tuominen, Strategy Director, Partner, Kurio
Erno Reinikainen, suunnittelija, Erma&Reinikainen
Hanne Kataja, Director, K Brand and Common Marketing, K-ryhmä
Johanna Sarviharju, Chief Experience Officer, Reima Oy
Juuso Kalliala, Creative Lead, SOK
Karolus Viitala, BU Director & Group CMO, Mehiläinen
Kari Tervonen, Director, Insight & Foresight, Omnicom Media Group
Leena Koskinen, Head of Marketing, Sanoma Media Finland
Petra Sievinen, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Gofore Oyj
Rasmus Snabb, Global Creative Content Director, Fiskars, Fiskars Group
Riku Vassinen, toimitusjohtaja, hasan & partners
Roope Ruotsalainen, CEO, Partner, Frankly Partners
Sami Korjus, Copywriter, Folk Finland
Samuli Salokangas, Head of Marvelous, Mediabrands Finland Oy
Sanna-Katriina Asikainen, professori (markkinointi), Aalto-yliopisto, Kauppakorkeakoulu
Santtu Parkkonen, CEO & Partner Mellakka Helsinki, COB Mellakka Management, Mellakka Events ja Mellakka Advisor, Mellakka Helsinki
Suvituuli Tuukkanen, brändi- ja vastuullisuusjohtaja, Veikkaus
Tuukka Paikkari, Creative Director, Bob the Robot
Effie-kilpailusta
Effie on maailman laajin markkinoinnin tehokkuutta mittaava kilpailu. Sen omistaa Effie Worldwide Inc. Kilpailun perusti New York American Marketing Association (NYAMA) vuonna 1968. Effie on rekisteröity tavaramerkki. Effie-kilpailun säännöt ja ohjeet laaditaan Effie Wordwide -organisaatiossa. Se valvoo, että kilpailu viedään läpi kaikissa maissa samoja sääntöjä noudattaen. Kilpailua järjestetään 42 maassa. Suomessa 21. kertaa järjestettävän maakohtaisen kilpailun lisenssin omistaa Marketing Finland ry.
Tärkeät päivämäärät
19.9.2022 Ilmoittautuminen alkaa
13.10.2022 Early Bird päättyy
27.10.2022 Late fee (lisämaksullinen jatkoaika)
3.11.2022 Extended deadline (lisämaksullinen jatkoaika)
9.2.2023 Effie Awards Finland -gaala ja palkintojenjako
Lisätietoja:
Riikka-Maria Lemminki, Marketing Finland, 040 5781 974
Tommy Mäkinen, Nitro, 050 310 0672
Anna Lehtisalo, Villivisio, 044 587 1663
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.