Mainonnan eettisen neuvoston uusimmat lausunnot | kesäkuu 2022

Mainonnan eettinen neuvosto

Tuoreimmat lausunnot ottavat kantaa mm. tuotteen nimeämiseen, syrjintään sekä toisen järjestön toiminimen tai tunnuksen oikeudettomaan käyttöön markkinoinnissa.

Mainonnan eettisen neuvoston (MEN) tehtävänä on antaa lausuntoja siitä, onko markkinointi hyvän tavan vastaista. Hyvän tavan vastainen mainos voi olla esimerkiksi syrjivä tai lapsille sopimaton. Neuvosto soveltaa Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisääntöjä ja neuvoston hyvää markkinointitapaa koskevia periaatteita.

Yritys voi pyytää neuvostolta ennakkolausuntoa suunnitteilla olevan markkinoinnin hyvän tavan mukaisuudesta. Ennakkolausuntopyyntö käsitellään mahdollisimman nopeasti.

 

Makia Clothing Oy | Huumausaine, tuotteen nimi, verkkokauppa, MEN 8/2022

Lippalakkia, jossa oli hampun lehden kuva, markkinoitiin verkkokaupassa nimellä ”Trip Cap”. Tuotteen kuva ja nimi yhdessä loivat mielikuvan huumausaineen käytöstä. Markkinointi, jossa suhtaudutaan hyväksyvästi lainvastaiseen menettelyyn, on hyvän tavan vastaista. Markkinoija oli menetellyt ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 1 ja 2 artiklojen vastaisesti.

Lue lisää

Varusteleka Oy | Lippujen markkinointi verkkosivustolla, MEN 9/2022

Lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan markkinoinnissa oli syrjitty Ruotsia. Mainonnan eettinen neuvoston totesi, että asiassa ei voi olla kysymys syrjinnästä, koska väitetty syrjinnän kohde ei ole henkilö tai henkilöryhmä.

Lue lisää

H&M Hennes & Mauritz Oy | Televisiomainos, MEN 10/2022

Vaateliikkeen televisiomainosten yksittäisten vuorosanojen voitiin katsoa olevan hämmentäviä vaatteita markkinoitaessa. Mainosten katsottiin kuitenkin olevan hyvän tavan mukaisia, kun niitä arvioitiin kokonaisuutena.

Lue lisää

Lohjan kaupunki | Radiomainokset, lapsille sopimaton, piittaamattomuus, MEN 11/2022

Asiassa esitetty selvitys, oliko lausunnonpyytäjä tiennyt kuvien käytöstä markkinointitarkoituksiin ja antanut siihen konkludenttisen suostumuksensa, oli ristiriitaista. Koska sopimusoikeudelliset asiat eivät kuulu mainonnan eettisen neuvoston toimivaltaan, lausuntopyyntöasiaa ei käsitelty enemmälti.

Lue lisää

Sortter Oy | Televisiomainos, syrjintä, MEN 12/2022

Mainosten esitystapa ei ollut naista alentava, väheksyvä tai halventava. Mainokset olivat hyvän tavan mukaisia.

Lue lisää

Fair Donation ry / Fair Donation Oy | Toisen tunnuksen oikeudeton käyttö, MEN 13/2022

Toisen järjestön toiminimen tai muun tunnuksen oikeudeton käyttö markkinoinnissa on hyvän tavan vastaista. Samoin toisen järjestön maineen ja tunnettuuden sopimaton hyväksikäyttö markkinoinnissa on hyvän tavan vastaista. Markkinoijan menettely oli ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 1, 4 ja 15 artiklojen vastaista.

Lue lisää

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

4 − 1 =