Tutkimus: Jo puolet mainostajista nähnyt vaikutuksia evästeiden poistumisella 

Tulosten perusteella lähes puolet (49 %) suomalaismainostajista on jo nähnyt negatiivisia vaikutuksia verkkomainontaansa sillä, että selaimet estävät kolmannen osapuolen evästeiden käytön, ja siten mainonnan kohdentamisen niiden avulla.

Mainonnan teknologiayritys Adform, markkinatutkimusyritys Kantar TNS ja viestintätoimisto Reach Finland toteuttivat maalis–huhtikuussa 2022 tutkimuksen, jossa selvitettiin pohjoismaalaisten mainostajien ajatuksia kolmannen osapuolen evästeiden käytön loppumisesta mainostamisen näkökulmasta. Suomesta tutkimukseen osallistui 68 markkinointipäättäjää, jotka edustivat pääasiassa yrityksiä, joiden vuosittainen markkinointibudjetti on yli miljoona euroa.

Adformin Suomen-maajohtaja Jan Ketonen kommentoi tuloksia:

“Puolet ovat jo huomanneet, että evästemuutoksella on ollut vaikutuksia yrityksen tekemään mainontaan. Todellisuudessa kolmannen osapuolen evästeiden väheneminen on kuitenkin vaikuttanut aivan jokaiseen mainostajaan jo nyt. Kyseessä on pysyvä toimialamuutos, eikä paluuta aiempaan ole. Tärkeintä on olla valmistautunut evästeiden jälkeiseen maailmaan”.

87 % kertoo, että on ensisijaisen tärkeää löytää korvaava ratkaisu kolmansien osapuolten evästeille.

Vain 40 % tutkimuksen vastaajista kertoo, että heidän edustama yritys on ainakin jokseenkin valmistautunut kolmannen osapuolen evästeiden jälkeiseen maailmaan. Luku on kuitenkin noussut kahdeksalla prosenttiyksiköllä viime vuodesta, jolloin tutkimus toteutettiin ensimmäisen kerran. Samalla on mielenkiintoista huomata, että tänä vuonna vain kolme prosenttia kertoo yrityksensä olevan erittäin hyvin valmistautunut evästemuutokseen.

Vain 15 % tutkimukseen osallistuneista ajattelee, että heille on täysin selvää (strongly agree), miten kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen vaikuttaa markkinointiin. Vertaamalla tulosta viime vuoden tutkimukseen, on kokonaistietämys (strongly agree ja agree) evästeiden poistumisen vaikutuksista markkinointiin kuitenkin lisääntynyt merkittävästi: 51 prosentista 77 prosenttiin.

Mainostajat ovat tänä vuonna myös aiempaa tietoisempia uusista ratkaisuista, joilla korvata kolmannen osapuolen evästeiden käyttö mainonnassa: lisäystä 33 prosentista 49 prosenttiin (+16 %-yks).

Lisätiedot: Jan Ketonen, maajohtaja, Adform
jan.ketonen@adform.com
050 527 0590

Koko tutkimuksen raportti: Jukka Harjunen, Reach Finland Oy
jukka@reachfinland.fi
0400 200 003

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

18 − 15 =