Pelimaailma Robloxia syytetään sääntelyn vastaisesta mainonnasta

USA:n kuluttajansuojaa valvova Federal Trade Commission FTC tutkii pelimaailma Robloxin väitettyjä rikkomuksia.

Truth in Advertising | TINA.org -järjestön tekemän valituksen mukaan Roblox:

  • käyttää hyväksi lasten rajallista kykyä erottaa Roblox-pelimaailman/metaversumin varsinainen sisältö markkinoinnista sekä manipuloi pelaajia piilotetuilla promootioilla, joiden erottaminen virtuaalisista esineistä ja kokemuksista on lähes mahdotonta
  • käyttää piilotettuja avatar-vaikuttajia sekä tekoälyyn perustuvia promootiobotteja lisäämään brändien suosiota ja haluttavuutta (esim. mainospelit/advergames)
  • kerää pelaajien käyttäjätietoja immersiivisillä mainoskokemuksilla, esimerkiksi mahdollistamalla keskustelut brändiavatarien kanssa, jotka eivät erotu muista pelialustan avatareista

TINA.org väittää myös, ettei Roblox riittävästi valvo mainonnan sääntelyn toteutumista tai omia yhteisösääntöjään koskien mainontaa alaikäisille vaan sallii mainostamisen yli 25 miljoonalle lapselle.

FTC on kertonut saaneensa kuluttajilta lähes 1300 Robloxia koskevaa valitusta.

Lähde: WFA

Lue lisää:
Roblox/Wikipedia
Roblox
advergame/Wikipedia
TINA.org
US Federal Trade Commission

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

eleven − four =