Sustainable Brand Index -tutkimuksessa kahdeksana vuonna Suomen vastuullisimpana brändinä ollut Valio on nyt sijalla kaksi.
Suomessa tutkimukseen vastasi 9150 henkilöä, ja mukana oli kaikkiaan 214 brändiä 26 eri toimialalla.
Eniten listauksessa ovat nousseet H&M (+53 sijaa), Alpro (+43) ja Coca-Cola (+35). Eniten pudotusta sijoituksissa on Hesburgerilla (-49) ja Lindex (-41) ja Kovanen (-39).
Suomen vastuullisimmat brändit 2022 | Sustainable Brand Index
1. Elovena
2. Valio
3. S-Ryhmä
4. Fiskars
5. VR
6. Kotimaista
7. Myllyn Paras
8. Fazer
9. Prisma
10. K-Market
Oman toimialansa vastuullisimpia brändejä listalla ovat mm. Paulig, Partioaitta, Lumene, Marimekko ja Kotipizza.
Kiinnostus vastuullisuuteen on kasvanut
Suomalaisten kuluttajien kiinnostus vastuullisuuteen on noussut edellisvuodesta neljä prosenttiyksikköä (56 % > 60 %). Tutkimuksen alkuvuonna 2013 kiinnostuneiden osuus oli 36 %.
Norjalaisten kuluttajien näkemys vastuullisuusviestinnän uskottavuudesta on jonkin verran parempi kuin Ruotsissa, Suomessa ja Tanskassa, ja kehitys on ollut muutenkin nopeampaa.
Tutkimuksen mukaan viestinnän uskottavuutta lisäävät esiten vastuullisuussertifikaatit ja viestien tehoa syövät mm. viestien yksinketaisuus ja luettelomaisuus. Myöskään kaikki käytetyt termit eivät avaudu kuluttajille.
Yleisesti ottaen kriisit kuten koronapandemia siirtävät kuluttajien huomiota vastuullisuudesta kotimaisuuteen ja turvallisuuteen.
Tutkimusta on tehty Suomessa vuodesta 2013 alkaen. Mukana on kaikkiaan 8 maata: Ruotsi, Suomi, Tanska, Norja, Hollanti, Viro, Latvia ja Liettua.
Lataa tutkimusraportti: Sustainable Brand Index 2022
Watch the launch webinar of Sustainable Brand Index 2022 Finland
Lähde: © SB Insight AB, 2022
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.