XR eli laajennettu todellisuus tuo tarinankerrontaan ja tuotetiedon esittämiseen uuden ulottuvuuden.
Kokemuksellisuus ja interaktiivisuus, storyliving, muuttaa markkinoinnissa selitykset elämyksiksi ja auttaa nostamaan asiakkaan keskiöön. Stereoscape Oy:ssä tunnetaan elämyksillä sitouttamisen salat.
Törmäät pelihahmoihin lähipuistossasi, pääset samaan kuvaan ulkomainoksessa komeilevan idolisi kanssa ja vierailet taidenäyttelyssä kotisohvaltasi. Laajennettu todellisuus eri muodoissaan on viihdettä, mutta myös tapa kertoa tuotteista ja palveluista asiakkaille XR-elämyksinä.
Interaktiivinen XR ei etene lineaarisesti perinteisen tarinankerronnan tavoin, vaan ”storyliving” vie mukanaan – katsojasta tulee kokija ja näkijästä tekijä.
Kokemuksellisuus ja kolmiulotteisuus auttavat hahmottamaan monimutkaisiakin tuotteita lyhyemmässä ajassa alati kasvavassa informaatiotulvassa. Messuilla, tapahtumissa ja oppimisympäristöissä XR-teknologiaa on hyödynnetty menestyksekkäästi jo pitkään.
Vuonna 2009 perustettu suomalainen Stereoscape Oy teki alkutaipaleellaan elokuvien 3D-konversioita. Nyt yrityksen portfoliossa on laaja valikoima interaktiivisia 3D- ja XR-ratkaisuja, fokuksena B2B-puolen asiakkaat, muun muassa teknologiateollisuudessa.
– Alussa tekemämme työ antoi meille arvokasta ymmärrystä immersiivisestä 3D-käyttäjäkokemuksesta ja viitoitti tietämme kohti laajennetun todellisuuden ratkaisuja, tuottaja Heikki Parviainen toteaa.
Yrityksen missio on valjastaa XR-teknologiat palvelemaan ihmisiä. Myynnissä ja markkinoinnissa tämä tarkoittaa monimutkaisen tuotetiedon muuttamista ymmärrettäväksi älykkään informaatioarkkitehtuurin, interaktiivisuuden, 3D:n sekä XR-teknologian avulla. Stereoscapella on tälle oma määritelmä: ”Smart Product Communication”
– XR:n avulla räätälöimme tietoa ihmisille, jotta he voivat oppia nopeammin ja työskennellä fiksummin, Heikki Parviainen kiteyttää.
Markkinoijat valmiina seikkailuun
Lisätty todellisuus ja virtuaalitodellisuus mahdollistavat paljon sellaista, mikä ilman näitä digitaalisia työkaluja ei olisi mahdollista. Saamme ison paperikoneen olohuoneeseen, voimme nähdä rakenteilla olevan voimalaitoksen valmiina tai sukeltaa veden alle tutkimaan laivamoottorin toimintaa.
Tuoteominaisuuksia voidaan esitellä samalla kertaa sekä ymmärrettävästi että viihdyttävästi. Pelillisyys ruokkii kiinnostusta, ja hurmattu asiakas sitoutuu herkemmin tuotteeseen tai palveluun.
– Itselleni oli hauska ja jännittäväkin kokemus päästä tutustumaan virtuaaliseen autovarikkoon ja korjaamaan autoa varikkotyöntekijän roolissa, Stereoscapen Head of Sales, Tarja Sallantaus kertoo.
Heikki Parviainen puolestaan koki wow-elämyksiä laitevalmistajan esittelemän Half-Life: Alyx -VR-pelin parissa, jossa teknologia vie tarinaa eteenpäin.
Virtuaalisuus sekä innostaa että auttaa ymmärtämään monikerroksisia asioita, kuten tuotteita yksityiskohtineen tai tilaa tuotteineen. Usean aistin aktivoinnin ja läsnäolon kokemuksen kautta kärsimätönkin viipyy ja viihtyy.
– Haluamme kehittää alaa yhdessä yritysten myynti- ja markkinointitiimien kanssa. Olemme valmiita kuulemaan toiveita ja kehittämään niihin ratkaisuja, Tarja Sallantaus sanoo.
Mitä seuraavaksi?
XR-maailmassa tapahtuu jatkuvasti. Esimerkiksi Facebookin uudessa metaversumissa käyttäjä pääsee avatarina tapaamaan kavereita virtuaalisessa todellisuudessa. Myös muut yhtiöt, kuten Microsoft, kehittävät omia metaversumejaan. Ala kehittyy hurjaa vauhtia, kun isot yhtiöt tuovat markkinoille uusia XR-alustoja ja -sovelluksia.
Stereoscapen asiantuntijat toteavat, että tämä on käytön laajentumisen kannalta hyvä. Alustojen avulla teknologian käyttöönotto helpottuu, nopeutuu ja tulee edullisemmaksi. Myös laitteet kevenevät, muuttuvat mobiileiksi ja resoluutio paranee.
XR-sisällöntuotanto kehittyy myös vauhdilla, ja kerran tuotetun 3D-sisällön hyödyntäminen useilla eri laitteilla ja kanavilla tuo kustannustehokkuutta. Isona trendinä laajennettua todellisuutta ajavat myös ympäristönäkökohdat: hiilijalanjälki pienenee, kun virtuaalinen korvaa fyysisen.
XR-termit tutuiksi:
Tutkittua tietoa XR:n tehosta B2B-myynnissä
Keväällä 2021 julkaistiin haastattelututkimus, johon osallistui yhdeksän kansainvälisesti toimivaa saksalaista teknologiayhtiöitä, jotka ovat hyödyntäneet jo ainakin yhtä XR-sovellusta B2B-myynnissä.
Tutkimus osoittaa, että XR:n avulla voidaan saavuttaa hyötyjä lähes kaikissa B2B-myynnin vaiheissa. Yhteistyö asiakkaan kanssa paranee, ja asiakas voidaan osallistaa aktiivisesti myyntiprosessiin. Tiedon välittäminen ja monimutkaisten asioiden visualisoiminen tehostuvat, ja myyjän tarjoamien ratkaisujen arviointi on asiakkaalle helpompaa.
Hyötyinä ovat myös uuden teknologian tuoma kilpailuetu sekä myönteinen vaikutus yrityksen imagoon ja uskottavuuteen. Haastateltujen asiantuntijoiden mukaan XR joko syrjäyttää perinteisen myyntimateriaalin, kuten esitteet ja tuoteluettelot, tai syventää niitä digitaalisella sisällöllä.
Käytön arvioidaan laajenevan ja sovellustapojen monipuolistuvan. Edellytyksenä on, että sekä asiakas että myyjä saavat XR-ratkaisuista lisäarvoa.
Lähteet: Streoscapen asiantuntijoiden haastattelun lisäksi lähteenä käytetty www.streoscape.com, Deloitte Insights -nettiartikkelia ”A new age of storytelling with digital reality” ja huhtikuussa 2021 julkaistua tutkimusta.
Teksti: Hanna Velling
Kuvat: Stereoscape Oy
Artikkeli on julkaistu MRKTNG-lehdessä 4-2021.
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.
One thought on “XR – elä tieto todeksi virtuaalisesti”
Kommentoi
Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.
MRKTNG-lehti: Elä tieto todeksi virtuaalisesti | Stereoscape
[…] Marketing Finlandin julkaiseman MRKTNG-lehden numeron 4/2021 artikkelista “Elä tieto todeksi virtuaalisesti” voi lukea, miten laajennettu todellisuus eli XR-teknologia muuttaa markkinoinnissa selitykset mieleenpainuviksi elämyksiksi, joissa asiakas on keskiössä. Artikkeli löytyy sivuilta 36-37. Voit lukea sen myös tästä linkistä. […]