Tutkimus Suomen markkinoijien taidoista selventää, mitä alalla on tärkeä osata vuonna 2021.
Erityisesti kolme taitoa korostui, ja mukana oli myös yksi yllätys.
1. Datan käyttö
Data on puhuttanut markkinoinnissa jo vuosia. Nyt onkin nähtävissä, että datan käyttö koetaan tärkeäksi ihan käytännön työssä.
Taito tehdä päätöksiä datan perusteella oli ylivoimaisesti tärkeimpiä taitoja suomalaiselle markkinoijalle. Lisäksi 89% vastaajista koki liiketoiminnan haasteiden ratkaisemisen datalla tärkeäksi tai todella tärkeäksi.
Pöhinä markkinoinnin datan ympärillä vain jatkuu, mutta ainakin se on hyvästä syystä. Varsinkin suurissa yrityksissä vastaajat kokivat datan käytön todella tärkeäksi, mutta pienemmissä yrityksissä aihe oli myös varsin tärkeä.
2. Yhteistyön tekeminen
Vaikka algoritmit voivat poistaa markkinoinnin työtehtäviä ja jopa tehdä uutisointia meidän puolesta, niin ihmisten välistä työtä ne eivät ihan heti imitoi. Hyvä siis, että alan ammattilaiset kokevat yhdessä tekemisen (myös tiimirajojen yli) todella tärkeäksi.
Saatat yhä käydä suuren osan keskusteluista tökkivillä videoyhteyksillä. Saumaton yhteistyö ei siis ole helpoin kehitettävä taito juuri nyt, mutta ajattele sitä ennemmin haasteena kuin esteenä:
Jos asiat saa nytkin hoitumaan, niin tulevaisuudessa paljon puhuttu myynnin ja markkinoinnin yhteistyö tulee olemaan läpihuutojuttu.
3. Markkinoinnin työkalut
Markkinoinnin työkalujen määrä nousee koko ajan, ja nykyään ne lasketaan jo tuhansissa. Ei siis ehkä yllätä, että asiantuntevan markkinoijan työkalupakkiin kuuluu ainakin muutaman tyypin välineet.
Tutkimustuloksissa näkyi, että raportoinnin työkalut on tärkeä osata suurelle osalle markkinoijista (81%). Myöskin datan visualisoinnin ja datankeruun työkalut olivat monille tärkeitä.
Jos muuten työskentelet pienessä, alle 50 hengen yrityksessä, niin datankeruun työkalut on erityisen tärkeää osata. Tässä voi olla syynä, että pienet yritykset eivät voi ulkoistaa tätä työtä samalla tavalla kuin suuremmat organisaatiot.
Lisäksi: Onko ohjelmointitaito tärkeää?
Ohjelmointitaidon tärkeys oli suurin yllätys. Yli puolet vastaajista ei kokenut ohjelmointia tärkeäksi, ja vain kymmenesosa koki ohjelmoinnin tärkeäksi työssä!
Ehkä ohjelmointitaito ei toistaiseksi tuo tarpeeksi hyötyä pyhittämään sen oppimiseen vaadittua aikaa? Tai ehkä markkinoinnin työkalut ovat nykyään niin hyviä, että koodaamista ei juuri tarvita? Syytä voi vain arvuutella.
Asian voi miettiä myös näin: Jos harva markkinoija osaa koodata, niin sillä voi erottua työmarkkinoilla
Lisäksi on hyvä huomata, että tutkimuksen vastaajien ryhmä joka on työskennellyt alalla 3 vuotta tai vähemmän erottautui joukosta siinä, että he kokivat ohjelmoinnin tärkeämmäksi kuin muut. Onko siis uusin sukupolvi tunnistanut trendin, mikä on vasta nousemassa? Vain aika näyttää.
——
Tutkimus tehtiin Suomen markkinoinnin ammattilaisille kohdistettuna kyselytutkimuksena, johon vastasi 68 henkilöä. Aineistoa tutkittiin eksploratiivisella faktorianalyysillä sekä Kruskal-Wallis-testillä. Jos haluat katsoa kaikki kootut tutkimustulokset, löydät ne tästä blogikirjoituksesta.
Santeri Kallio, Markkinoinnin data-analyytikko
santerikallio.com | LinkedIn | Quru Oy
Santeri on toiminut monien eri kokoisten yritysten markkinoinnin datan kanssa. Työssä hän rakentaa datankeruuta, raportoi liiketoiminnan tuloksia, auttaa tavoittamaan asiakkaat sekä ratkoo teknisiä markkinoinnin ongelmia. Santeri pitää myös käytännönläheistä blogia markkinoinnista ja datasta.
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.