Mainonnan eettisen neuvoston tuoreet lausunnot:
3M Company (3M-tuotemerkki) | Turvallisuus, LinkedIn, MEN 23/2021
Ikkunan turvakalvoa markkinoitiin valokuvalla, jossa oli rikkonainen lasi. Mainonnan eettinen neuvosto totesi, että kuva havainnollistaa mainostettavaa tuotetta. Mainos oli asianmukainen ottaen huomioon markkinoitavan tuotteen luonne ja käyttötarkoitus.
VAPAUTTAVA: Markkinointi ei ollut hyvän tavan vastaista. Lue lisää
GrowFit Oy | Julkaisu ei ollut markkinointia, MEN 24/2021
Instagram-sovelluksessa julkaistu kuva ei esitetyn selvityksen perusteella ollut markkinointia. Lausuntopyyntö jätettiin käsittelemättä. Lue lisää
Sanoma Media Finland Oy | Syrjintä, MEN 25/2021
Mediayhtiön mainoskampanjassa esiintyvä tuleva kuningas oli homoseksuaali. Mainonnan eettinen neuvosto totesi, että markkinointi oli toteutettu seksuaalivähemmistöjä kunnioittavaan sävyyn.
VAPAUTTAVA: Markkinointi ei ollut hyvän tavan vastaista. Lue lisää
Sanoma Media Finland Oy | Henkilön kuvan käyttö markkinoinnissa, MEN 26/2021
Fiktiivisen Keihäsmatkat-draamasarjan markkinoinnissa oli käytetty roolihahmon kuvaa sellaisenaan.
VAPAUTTAVA: Markkinointi ei ollut hyvän tavan vastaista. Lue lisää
Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) antaa lausuntoja markkinoinnin hyvän tavan mukaisuudesta. Mainos voi olla hyvän tavan vastainen, jos se on esimerkiksi syrjivä tai lapsille sopimaton. Neuvosto soveltaa Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisääntöjä ja neuvoston hyvää markkinointitapaa koskevia periaatteita.
Yritys voi pyytää neuvostolta ennakkolausuntoa suunnitteilla olevan markkinoinnin hyvän tavan mukaisuudesta. Ennakkolausuntopyyntö käsitellään mahdollisimman nopeasti. Lue lisää
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.