Mainonnan eettinen neuvosto: Oatly syyllistyi hyvän tavan vastaiseen markkinointiin

Kaurajuomavalmistaja sai huomautuksen kampanjasta, jossa kyseenalaistettiin maidon asemaa Suomessa.

Mainonnan eettisen neuvoston mukaan ruotsalainen kaurajuomavalmistaja Oy Oatly Ab on syyllistynyt hyvän tavan vastaiseen markkinointiin Maitomyytit-kampanjassaan.

Lausunnossa todetaan, että markkinointi ei ollut heti selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi eikä siitä käynyt selkeästi ilmi, kenen lukuun markkinoidaan.

Lausunnon mukaan lapsiin suunnatussa markkinoinnissa hyödynnettiin lasten kokemattomuutta ja herkkäuskoisuutta. Lasten huolta ilmastonmuutoksesta käytettiin markkinoinnin tehokeinona.

Lausunto neuvoston verkkosivuilla.

Oatly avasi nettisivut, jossa esitellään suomalaisia maitomyyttejä ja kumotaan niitä. Lisäksi yhtiö postitti lehtisen yli 200 000 suomalaiseen kotiin. Lehtinen lähetettiin perheisiin, joissa on 6–12-vuotiaita lapsia.

Kaurajuomavalmistaja nosti esiin myytteinä muun muassa toteamat, joiden mukaan ”maito vahvistaa luustoa” ja ”kasvavat lapset tarvitsevat maitoa”. Kampanjassa perusteltiin miksi nämä ovat myyttejä eivätkä totuuksia. Oatly nosti esiin myös maidontuotannon vaikutukset ilmaston lämpenemiseen.

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

19 − 1 =