Markkinoinnin automaatio alkaa asiakasymmärryksestä

Tuliko hankittua markkinoinnin automaatiojärjestelmä ja nyt epäilet, että et saa siitä kaikkea hyötyä irti? Tuntuuko, että ajan säästämisen sijaan homma vie nykyään jopa enemmän aikaa? Kuulostiko kaikki myyjän puheissa niin kovin yksinkertaiselta ja helpolta, mutta todellisuus onkin jotain ihan muuta? Ei hätää, et ole yksin! Viime vuosina markkinoinnin automaatio on noussut kaikkien huulille ja eri järjestelmiä on hankittu vimmattuun tahtiin.

Aina projektit eivät mene kunnialla maaliin ja alkuinnostuksen jälkeen tulokset voivat jäädä asetetuista tavoitteista. Seuraavaksi jaan muutamia käytännön vinkkejä, kuinka luot vahvan perustan markkinointiviestinnän automatisoinnille ja miten virität järjestelmäsi tuottamaan aitoja tuloksia.

Mikä ihmeen markkinoinnin automaatio?

Kerrataanpa alkuun, mistä on kyse. Markkinoinnin automaatiolla tarkoitetaan markkinointiviestinnän rutiininomaisten prosessien automatisointia ja asiakkaiden ohjaamista eri ostopolun vaiheissa ilman ihmistyötä.

Yksinkertaisimmillaan markkinoinnin automaatio voi toimia esimerkiksi niin, että sarja sähköpostiviestejä opastaa potentiaalisen asiakkaan lopulta ostamaan. Toinen käytännön esimerkki automatisoinnista on vaikkapa botti, joka sopii tapaamiset puolestasi verkkosivuilla. Keinoja ja työkaluja on pilvin pimein, niistä homma ei jää kiinni.

One size fits all – tai sitten ei

On hyvä muistaa, että asiakkaita ja yrityksiä on erilaisia. Myös tuotteet ja palvelut vaihtelevat. Lopulta kaikki nämä yksilölliset erot määrittävät, mitä automaation eri keinoja juuri teidän kannattaa hyödyntää. Älä siis oleta, että jollakin toisella yrityksellä toimivaksi todettu työkalu tai toimenpide on automaattisesti sopiva myös teille.

Oman kokemukseni mukaan yleisin virhe, joka markkinoinnin automaation aloittamisessa tehdään on se, että tekemistä ajatellaan liikaa (tai jopa ainoastaan) teknisestä näkökulmasta. Kun suunnittelussa unohdetaan asiakas heti alkumetreillä, myös tulokset jäävät usein laihoiksi.

Asiakas ennen työkaluja

Markkinoinnin automaation perusta rakennetaan asiakasymmärryksen päälle. Eri automaatioiden on tarkoitus paitsi tehostaa tekemistänne myös parantaa asiakkaiden kokemusta. Miettikää, minkälaisia asioita potentiaaliset asiakkaanne tekevät ennen ostosta, ja minkälaisia erilaisia kohtaamispisteitä heidän ostopolultaan löytyy. Kun asiakkaat, kohtaamispisteet ja tavoitteet on kirjattu, voidaan aloittaa automatisointien suunnittelu (ja työkalujen valinta).

Asiakkaiden tarpeiden tunnistamisen jälkeen digitaalinen asiakaskokemus pystytään rakentamaan niin hyväksi, että tulokset seuraavat varmasti perässä.

Haluatko kuulla lisää? Tule mukaan tiistaina 11.5.2021 järjestettävään webinaariin, jossa jaan käytännön vinkkejä sekä esimerkkejä markkinoinnin automaatiosta meiltä ja maailmalta.

Jussi Saunamäki
www.grapevine.fi
@JussiSaunamaki, LinkedIn

Jussi Saunamäki on Grapevinen kehitysjohtaja ja osakas. Hänellä on 15 vuoden kokemus verkkosivuprojekteista, digimarkkinoinnista ja kasvuhakkeroinnista. Grapevine on helsinkiläinen strategiseen markkinointiviestintään erikoistunut asiantuntijatoimisto.

 

 

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

eighteen − three =