Miten sisältömarkkinointi voi kasvattaa verkkokaupan kävijämääriä?

Ihmisiä kiinnostaa hyvä sisältö, eivät markkinointiviestit: 70 % ihmisistä haluaisi mieluummin kuulla yrityksestä artikkelin kuin mainoksen kautta (Convince & Convert). Sisällöt tuovat näkyvyyttä niin hakukoneissa kuin mediassakin – konkreettista myyntiä unohtamatta. Laadukkailla sisällöillä autat uusia asiakkaita tuotteidesi ja palveluidesi pariin sekä vanhoja asiakkaita pysymään tarjoamalla lisätietoa heidän ostamistaan tuotteista ja palveluista.

Mitä erikoispiirteitä verkkokauppiaiden sisältömarkkinoinnissa on? Entä miten sisällöllä voi erottua verkkokauppojen joukosta?

Nosta ihmiset esiin

Tarinankerronnalla saat verkkosivuvierailijat kiinnostumaan sisällöistäsi. Nosta esimerkiksi verkkokaupan henkilöstö, omistajat, asiakkaat ja tuotteiden tuottajat esiin tarinoiden avulla. Potentiaaliset asiakkaat ovat kiinnostuneita kurkistamaan yrityksen kulissien taakse ja osalle kuluttajista pienten ja kotimaisten yritysten tukeminen on tärkeää. Asiakkaat haluavat, että yrityksen arvot tukevat heidän omia arvojaan. Voitkin tuoda yrityksen arvoja esiin ihmisten ja tarinoiden avulla.

Valitse mieluinen media

Tuota sisältöä mediaan, jossa asiakkaasi viihtyvät ja tavalla, joka on verkkokaupallesi luontevaa. Väkisin ei kannata tehdä mitään – se kyllä huomataan. Oletko kenties itse halukas olemaan kameran edessä tai löytyykö organisaatiostasi henkilöä, joka olisi valmis tuottamaan tekstiä tai videota?

Mieti rehellisesti, kuinka paljon sisältöä ehdit luoda, ja kuinka kauan sinulla menee aikaa esimerkiksi blogikirjoituksen tuottamisessa. Valitse media, joka on sinulle helppo, nopea ja luonteva. Älä koskaan valitse kanavaa sillä perusteella, että sitä käyttää moni, tai se on tällä hetkellä se trendikkäin. Esimerkiksi jokaisella somekanavalla on omat erityispiirteensä, kohderyhmänsä ja toimintonsa, joten sisältö sellaisenaan ei välttämättä sovi kaikkiin kanaviin.

Hyödynnä käyttäjien tuottama sisältö

Kannusta yleisöäsi tuottamaan sisältöä puolestasi. Palkitse asiakasarvostelun kirjoittamisesta tai sosiaalisen median postauksesta. Tuo käyttäjien tuottama sisältö esiin verkkokaupassasi esimerkiksi sosiaalisen median fiidin avulla. Toistuvatko samat kysymykset asiakaspalvelussa? Luo UKK-osio ja tee suosituimmista kysymyksistä sisältöä blogiin ja näin vahvistat hakukonenäkyvyyttä.

Sido sisältösi sesonkeihin ja trendeihin

Tuotteilla ja palveluilla on huippusesonkinsa: kasvata myyntiä tuottamalla sisältöä oikeaan ajankohtaan. Sesongit toistuvat vuodesta toiseen ja voit luoda ikivihreistä aiheista blogipostauksia, jotka tuovat kävijöitä hakukoneiden kautta vuodesta toiseen. Voit käyttää vanhaa sisältöä uudestaan pienellä päivittämisellä.

Sisältömuotoja ja kanavia on erilaisia, verkkokaupan kannalta tärkeintä on että ohjaat sisältöjen avulla takaisin verkkokauppaan ja näin kasvatat myyntiä. Haaveiletko omasta verkkokaupasta tai haluaisitko launchata olemassaolevan verkkokaupan uudestaan? Lataa oppaamme Neljä askelta verkkokaupan aloittamiseen.

 

Kirjoittaja Jenna Suorsa työskentelee Liana Technologiesin (ent. Koodiviidakon) markkinointitiimissä vastaten Lianan sosiaalisen median markkinoinnista. Liana Technologies on Suomen suurin digimarkkinoinnin ja -viestinnän ohjelmistotalo, jonka missiona on tarjota markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisille parhaat mahdolliset työkalut Liana-tuoteperheen muodossa.

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

three × four =