Näin selvität, mainostavatko kilpailijat brändilläsi Googlessa

Googlen hakukonemainonnassa on sallittua kohdistaa mainontaa lähes millä tahansa avainsanoilla. Kilpailijasi voivat käyttää siis suoraan yritykseesi tai brändiisi liittyviä avainsanoja näkyäkseen ensimmäisinä hakutuloksissa – mahdollisesti jopa ennen sinun brändiäsi.

Lue artikkeli niin tiedät, kuinka selvität mainostavatko kilpailijat brändilläsi Googlessa ja kuinka he voivat siitä hyötyä. Hakukonemainonnassa on sallittua kohdistaa mainontaa lähes millä tahansa avainsanoilla – käytännössä vain arkaluontoisia tai erityislupia edellyttäviä avainsanoja saatetaan rajoittaa, kuten esimerkiksi rahapeli- tai farmasiatoimintaan liittyviä avainsanoja (Google Ads -käytännöistä tarkemmin täällä). Näin ollen kilpailijasi saattavat käyttää suoraan yritykseesi tai brändiisi liittyviä avainsanoja eli “bränditermejä” viedäkseen osan brändillesi kuuluvasta liikenteestä.

Tässä artikkelissa annettu vinkki perustuu hyvin yksinkertaiseen ideaan, mutta se voi antaa sinulle uutta näkemystä kilpailijoidesi toimista hakukonemainonnan saralla – ja mahdollisesti kannustaa sinua ryhtymään vastatoimiin. Vinkin hyödyntämisen edellytyksenä on, että mainostat jo omilla bränditermeilläsi. Hienoa, jos teet niin, sillä silloin olet jo pistänyt kampoihin kilpailijoille. Mutta artikkelin luettuasi voit miettiä, hyötyisitkö mahdollisesti lisää antamalla samalla mitalla takaisin ja kohdistamalla mainontaasi kilpailijoiden bränditermeillä?

Miksi kilpailijat mainostavat muiden bränditermeillä?

Käydään ensin läpi, miksi yritykset ylipäätään mainostavat kilpailijoidensa bränditermeillä.

Bränditermillä haun tekevä käyttäjä on todennäköisesti syvemmällä ostopolulla kuin yleisillä avainsanoilla haun tekevä käyttäjä. Tästä syystä monet mainostajat ovat valmiita maksamaan usein korkeankin hinnan napatakseen osan kilpailijoidensa liikenteestä.

Google antaa yleensä hyvin matalat laatupisteet sellaiselle mainonnalle, joka kohdistetaan omalle sivustolle vierailla avainsanoilla. Tästä syystä bränditermeillä kohdistaminen on kilpailijoille käytännössä aina huomattavasti kalliimpaa kuin itse brändin omistajalle.

Jos siis et itse mainosta myös omilla bränditermeilläsi, hakutulossivun neljällä ensimmäisellä mainospaikalla voi pahimmassa tapauksessa näkyä vain kilpailijoidesi mainoksia ennen sinun orgaanista hakutulostasi. Näin voi käydä siitä huolimatta, vaikka käyttäjä olisi tehnyt haun juuri sinun bränditermeilläsi.

Mainostavatko kilpailijat minun bränditermeilläni?

Saatat hakukonemainostajana olla jo tietoinen Google Adsin Huutokauppatilastot-raportin olemassaolosta ja mitä se voi kertoa kilpailukentästä.

Et ole ehkä kuitenkaan tullut ajatelleeksi, mitä huutokauppatilastot juuri bränditermien kohdalla kertovat: ne näyttävät niiden kilpailijoiden verkkosivuosoitteet, jotka todennäköisesti tietoisesti hyödyntävät sinun “omistamiasi” bränditermejä mainostensa kohdistamisessa ja yrittävät näin hyötyä vaivoin ansaitsemastasi bränditietoisuudesta.

Näin selvität helposti bränditermejäsi hyödyntävät kilpailijat

Huutokauppatilastot-raportti on sisäänrakennettu Google Ads -käyttöliittymään. Raporttia hyödyntääksesi sinulla tulee siis olla Google Ads -tili, jolla on hakukonemainontaa.

Huutokauppatilastot ovat käytettävissä avainsana-, mainosryhmä- ja kampanjatasolla, joten sinulla tulee olla vähintään yksi bränditermi tai tiukasti bränditermeihin rajattu kampanja tai mainosryhmä, jonka alla on vain ja ainoastaan omia bränditermejä. Yksikin poikkeus selvästä bränditermistä voi vesittää selvityksen tulokset.

  • Valitse “Kampanjat”-, “Mainosryhmät”- tai “Avainsanat”-tason näkymä. Varmista, että valitsemasi tason alla on vain bränditermejäsi.
  • Valitse seuraavaksi tason sisältä näkymä “Huutokauppatilastot”.
  • Ensimmäisessä sarakkeessa näkyvät kaikki sinun bränditermeilläsi mainostavat verkkosivustot. Jos tässä sarakkeessa ei näy verkkosivustoja, kilpailijat eivät käytä kyseisiä bränditermejäsi Google-hakukonemainonnassaan.
Googlen Huutokauppatilastot-raportista voit selvittää, mainostavatko kilpailijat brändilläsi Googlessa.

Entä miten voit hyödyntää löytämiäsi tietoja?

Jos haluat saavuttaa samanlaista hyötyä, mitä kilpailijasi saavat sinusta, seuraavilla ohjeilla pääset alkuun kilpailijoiden bränditermeillä mainostamisessa.

  • Kilpailijoiden bränditermit kannattaa lisätä itsenäiseen kampanjaan, jotta voit helposti kontrolloida käytettävää budjettia.
  • Aseta aluksi pieni budjetti nähdäksesi, mitä kilpailijoiden bränditermeillä mainostaminen tulee sinulle maksamaan.
  • Käytä mainoksia, jotka viestivät selkeästi brändisi vastaavan samaan kysymykseen tai tarpeeseen, joihin kilpailijasi brändi on vastaus – ethän kuitenkaan käytä itse mainosteksteissä kilpailijasi bränditermejä tai tavaramerkkejä, sillä niiden käyttöä saatetaan rajoittaa!

Muista kuitenkin, että odotettavissa olevien matalien laatupisteiden takia hinnat ovat todennäköisesti korkeat. Tästä huolimatta kilpailijan bränditermeillä mainostaminen on joskus kannattavaa, se selviää vain kokeilemalla. Suoriutuminen riippuu pitkälti toimialasta ja kuinka helposti tuotteen korvaaminen toisen brändin tuotteella käy käyttäjän nähtyä kilpailijan hakukonemainoksen.

Jos huomasit vinkkini avulla kilpailijoiden käyttävän bränditermejäsi, niin viimeistään nyt saatoit saada synninpäästön käyttää myös itse kilpailijoidesi bränditermejä.

 

Kirjoittaja Viktor Lehtinen on Digital Marketing Specialist OSG Viestintätoimistossa.

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

19 − seventeen =