Verkkokauppa kasvoi kohisten kaikilla maailman keskeisillä markkinoilla vuoden 2020 aikana.
Britanniassa ja Kiinassa kasvua tuli 18 %, ja näissä maissa verkkokaupan osuus on jo neljännes koko vähittäiskaupan arvosta.
Tutkimusyhtiö WARCin mukaan Britannian verkkokaupan osuuden kasvu vuoden aikana vastaa peräti kuuden edellisvuoden kasvua. EU-maissa verkkokaupan osuus on nyt 20 %. USA:ssa verkkokauppa kasvoi ennätykselliset 13 %.
Verkkokaupan osuudella mitaten Japani, Kanada ja Intia tulevat selvästi edellä mainittujen perässä, mutta kasvu niissäkin oli nopea.
Koronapandemia edesauttoi merkittävästi ennätysnopeaa kasvus, kun kivijalkakaupat kärsivät erilaisista liikkumisen rajoituksista ja liiketilojen ajoittaisesta sulkemisesta.
Vuonna 2021 kasvun uskotaan jatkuvan. WARCin selvityksen mukaan markkinoijat panostavat nyt erityisesti verkkokaupan käyttäjäkokemukseen, kotishoppaajien aktivoimiseen sekä brändin vahvistamiseen.
“We’re working pretty hard on making sure we can win search in e-commerce, as well as helping people understand how to use the products most effectively.” – Marc Pritchard, Chief Brand Officer, Procter & Gamble.
Lähde: WARC
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.