Suomen rakastetuin kosmetiikkamerkki täyttää tänä vuonna 50 vuotta.
”Tavoitteenamme on saavuttaa hiilineutraalisuus vuoteen 2025 mennessä”, markkinointijohtaja Tiina Frazer sanoo.
Uusiutuminen
Lumenen brändi uudistettiin isolla kädellä vuonna 2016. Uudistus näkyi niin uusissa tuotelinjoissa kuin tuotteiden formuloinnissa, pakkauksissa ja brändin visuaalisessa ilmeessäkin, ja se tehtiin kuunnellen sekä kotimaisia että ulkomaalaisia kuluttajia. Uusi ilme korostaa Lumenen brändilupausta: Tuoda vastuullisia, pohjoisista raaka-aineista valmistettuja, tehokkaita kosmetiikkatuotteita kuluttajille, jotka etsivät luonnollista, hehkuvaa, ja hoitavaa lopputulosta.
Brändilähettiläs
Lumenen brändilähettilääksi palasi Niina Kurkinen, joka oli Lumenen kasvona ensimmäisen kerran 1990-luvulla. Brändilähettilään lisäksi jokaisella markkinalla tehdään yhteistyötä somevaikuttajien kanssa, jotka levittävät pohjoista tarinaa. Bränditarinassa, niin kotimaassa kuin ulkomaillakin, korostuvat pohjoismaiset naiset, Suomen luonto ja arktinen valo.
Kestävä kehitys
Lumenen tavoitteena on hillitä ilmastonmuutosta edistämällä kiertotaloutta ja pyrkimällä suljettuun materiaalikiertoon. Yritys hyödyntää entistä enemmän teollisuuden sivuvirtoja raaka-aineissa, ja esimerkiksi marjojen ylijäävistä siemenistä kehitetään raaka-aineita ihonhoidon tarkoituksiin. ”Jo noin puolet käyttämistämme pohjoisen luonnon raaka-aineista on peräisin muun teollisuuden sivuvirroista”, Tiina Frazer sanoo.
Kansainvälisyys
Lumenen tuotteita on tällä hetkellä myynnissä noin 15 maassa. Nordic lifestyle on nousussa ja brändin tunnettuutta rakennetaan maailmalla luonnon puhtaisiin raaka-aineisiin ja pohjoisen arktiseen valoon liittyvällä tarinankerronnalla. Brändiä rakennetaan kohdennetulla digimarkkinoinnilla sekä ansaitulla näkyvyydellä. Lentokentät ja laivat ovat merkittäviä myyntikanavia.
Vastuullisuus
Vastuullisuus on yksi Lumenen liiketoiminnan lähtökohdista. Lumenelle se tarkoittaa konkreettisia tekoja raaka-aineiden vastuullisesta hankinnasta aina asiakastyytyväisyyden varmistamiseen ja yhteisestä hyvästä huolehtimiseen asti.
Lumene on 18 perättäistä kertaa valittu Suomen luotetuimmaksi värikosmetiikkamerkiksi Valitut Palat Luotetuin Merkki -tutkimuksessa.
Aikajanalla
1970 Lääkeyhtiö Orion toi markkinoille pohjoisen luonnon inspiroiman Lumene-tuotesarjan. Brändin väreiksi valittiin suomalaisuutta ja pohjoista luontoa kuvaavat sininen ja hopea.
1973 Lumene nousi Suomessa markkinajohtajaksi ja on ollut sitä siitä lähtien.
1973 Ikoniset Lumene-huulipunat sinisissä hylsyissä lanseerattiin.
2001 Vitamin C+ -tuotesarja lanseerattiin. Lumene toi ensimmäisenä brändinä kosmetiikkatuotteisiin käsin poimitut, villit suomalaiset marjat.
2002 Espoon Kauklahden uusi tehdas otettiin käyttöön. Ihonhoito- ja kasvomeikkituotteet tehdään edelleen Espoossa.
2010 Lumenen pääomistus siirtyi brittiläiselle Langholm Capitalille.
2016 Lumene teki laajan brändiuudistuksen. Se näkyy uusissa tuotelinjoissa, tuotteiden pakkauksissa ja brändin visuaalisessa ilmeessä. Logon Wheel of Light -kuvio kuvastaa valonkiertoa, ja arktisen valon voimaa.
2020 Lumene täyttää 50 vuotta ja julkaisee tavoitteensa olla kiertotalouden pohjoismainen edelläkävijä kosmetiikka-alalla.
Teksti: Sane Keskiaho
Kuvat: Lumene
Artikkeli on julkaistu toukokuun MRKTNG-lehdessä.
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.