Rakentamisessa hiilineutraalius on päivän sana. Saint-Gobain Finland Oy:n vastuullisuuspäällikkö Anne Kaiser varoittaa yritysten harhaanjohtavista tai vaikeaselkoisista ympäristöväittämistä.
Saint-Gobain on globaali ja lokaali toimija, joka tunnetaan parhaiten edustamiensa brändien kautta. Brändiportfolioon kuuluu muun muassa Ecophon, Gyproc, ISOVER, Weber sekä LECA. Yrityksen tavoitteena on rakentaa erinomaisia elinympäristöjä ja parantaa ihmisten elämänlaatua. Yhtälöön kuuluu vahvasti myös ympäristövastuullisuus.
Saint-Gobain pienenentää aktiivisesti tuotteiden hiilijalanjälkeä. Tästä esimerkkinä vastuullisuuspäällikkö Anne Kaiser mainitsee vihreän sähkön, joka otettiin yhtiössä käyttöön vuoden 2018 alussa kaikissa Pohjoismaissa. Toinen näkyvä ekoteko on ollut Forssan lasivillatehtaan käyttämä biokaasu, joka puolitti tehtaan hiilidioksidipäästöt.
Yrityksen tuotteiden tasolla ekologisuus näkyy muun muassa huippuunsa hiotussa tuotekehityksessä. Kierrätyslasia hyödyntävä lasivilla lisää rakennusmateriaalina energiatehokkuutta, Weberin pumpattavien lattioiden optimoidut bulkkitoimitukset sekä kipsin kierrättäminen pienentävät nekin rakentamisen hiilijalanjälkeä.
”Gyprocin kipsilevyistä kaksikymmentä prosenttia on kierrätyskipsiä, joka kerätään talotehtailta, purkukohteista ja työmailta”, Anne Kaiser kertoo.
Läpinäkyvyyttä dokumentointiin
Erilaiset standardoidut dokumentit ja työkalut tekevät yritysten ympäristöteoista vertailukelpoisia ja luotettavia. Saint-Gobainilla on tehty tuotteiden elinkaarilaskentaa (LCA) jo 1990-luvulta asti, ja sitä käytetään myös tuotekehityksen työkaluna.
EPD (Environmental Product Declaration) eli ympäristöseloste kertoo tuotteen ympäristövaikutukset läpi koko sen elinkaaren. Saint-Gobain on julkaissut jo yli 900 EPD-ympäristöselostetta, mikä on enemmän kuin mikään muu yritys maailmassa.
”EPD on EN-standardien mukainen, hiukan kuivakka, julkinen dokumentti, joka käytännössä kertoo tuotteen hiilijalanjäljen. Meillä on lisäksi käytössä oma SCORE-työkalu, jolla arvioimme vastuullisuutta laajemminkin. Sen avulla näkyvät mm. resurssitehokkuus, terveysvaikutukset, turvallisuus, veden kulutus ja paikallinen arvonluonti”, Kaiser listaa.
Asiantuntija oppaaksi
Anne Kaiser muistuttaa, että kaikilla materiaaleilla on vahvuutensa, heikkoutensa ja hiilijalanjälkensä, mutta kaikkia materiaaleja myös tarvitaan.
”On muistettava myös, että CO2-päästöt ovat vain yksi osa yhtälöä. Hiilineutraaliuden tavoittelu ei saa johtaa osaoptimointiin tai terveellisyydestä, turvallisuudesta, kestävyydestä ja taloudellisuudesta tinkimiseen.”
Kaiser on huolissaan siitä, miten yritykset lupaavat ympäristöväittämissään.
”Viestitään paljon ilman faktapohjaa. Esimerkiksi kompensoinnin maailma on vielä villiä ja medialukutaito vaikeaa. Onneksi tietoisuus kasvaa ja apua voi pyytää asiantuntijoilta.”
Anne Kaiser siteeraa kansainvälisessä koulutusseminaarissa oppimaansa vertausta:
”Hiilineutraalius on kuin teiniseksi. Kaikki puhuvat siitä, kukaan ei oikeasti tiedä miten tehdä sitä, kaikki kuvittelevat muiden tekevän sitä, joten kaikki väittävät tekevänsä sitä.”
Teksti: Hanna Velling
Kuva: Saint-Gobain Finland / Antti Kirves
Artikkeli on julkaistu MRKTNG-lehdessä 2-2020
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.