Anne Kukkohovi: Tavanomaisesta erinomaiseksi

 

Olen ollut koko ammattilaisurani mainonnan, muodin ja kauneuden sekatyönainen. Olen nähnyt loistavia ideoiden syntyvän, todistanut erikoisia toteutuksia ja kuullut huikeita konsepteja. Mutta äärimäisen harvoin suunnittelun tuloksena syntyneet ideat näkyvät helminä maailmalla. Miksi on niin vaikeaa olla erinomainen?

Siksi, että haluamme miellyttää jokaista. Alkuperäinen idea hukkuu kompromisseihin ja raatien keskivertomaailmaan. Rima vedetään mahdollisimman lähelle toimialan suunnannäyttäjää tai toista menestystarinaa, joka vanhan markkinajohtajan onnistui selättämään. Olemalla melkein kuin he, muttei ihan, uskotaan salaman iskevän toistamiseen.

Riippumatta oliko kyseessä päivittäistavara tai luksustuote, erottautuminen on elinehto. Jollet erotu kilpailijoistasi, on yhdentekevää kuinka hyvä tuotteesi on, jos kukaan ei sitä huomaa.

Oman kosmetiikkasarjani kehittämisessä olin haasteen edessä. Suunnittelijana oppimani argumentoinnin sijaan jouduin miettimään täsmälleen samoja asioita kuin asiakkaani, joille olin tiimini kanssa suunnitelmia aiemmin presentoinut. Se oli pelottavaa. Ostaako kukaan tuotettani, jos pidän näkemyksestäni kiinni? Teenkö oikeita valintoja, jos uskallan oikeasti olla erilainen? Valuuko vaivalla hankkimani rahoitus kankkulan kaivoon jääräpäisyyteni takia?

Näitä pohtiessani ratkaisun osana oli asia, joka liian usein unohtuu. Luotin asiantuntijan näkemykseen – tässä tapauksessa puolisooni ja yhtiökumppaniini. En alkanut itse leiskaamaan ja nillittämään fonttivalinnoista tai väreistä, vaan katsoin oliko kokonaisuus linjassa oman visioni kanssa ja luotin siihen että, suunnitellut ratkaisut ovat perusteltuja.

Luottamus on siis yksi keskeisimmistä onnistumisen mahdollistajista. Sen me yhdistämme pienen tiimimme toimintaa ohjaavaan ajatukseen, mikä on hyvin yksinkertainen. Me pyrimme tekemään tavanomaisen erinomaisesti. Tavanomaisuus ei ole huono asia, mutta se muuttaa brändin kulutushyödykkeeksi ilman sen kummempaa tunnesidettä, jolloin ostopäätöstä ohjaa halvin mahdollinen hinta. Meille erinomaisuuteen pyrkiminen luo pohjan sille, että yleisömme on valmis maksamaan juuri meidän tuotteistamme ja kokee myös saavansa rahalleen vastinetta.

Itse kuulun siihen koulukuntaan, joka uskoo, että kuluttajat ovat älykkäitä. Kaikkea ei tarvitse vääntää rautalangasta, vaikka mieli tekisi. Kun puhuttelen oikeaa yleisöä, olen yhteisellä reviirillä, joka luo puitteet stimuloivalle ja joskus jopa haastavalle vuorovaikutukselle. Tällä alueella luodaan tunnesiteet.

Matkaa meillä vielä on, ja varmasti tavanomaisuuttakin vino pino, mutta huomenna taas kysyn itseltäni ja tiimiltäni, ”kuinka teemme tämän erinomaiseksi?”

 


Anne Kukkohovi luotsaa omaa yritystään, jonka kautta hän tekee erilaisia viestintään, esiintymiseen ja luovaan konsultointiin liittyviä töitä. Annen uusin yritys kosmetiikan parissa tähtää kansainvälisille markkinoille.

Kuva: Paavo Lehtonen

MAINOSTAJA -lehti 25.2.2015

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

11 + six =