Oma tuote omasta verkkokaupasta suoraan asiakkaalle, edullisempaan hintaan, mutta samanaikaisesti paremmalla katteella kuin jälleenmyyjien kautta.
Tästä myyntiketjusta jäävät kokonaan pois perinteiset välikädet. Kuulostaako hyvältä?
Ja entäpä se, että bonuksena verkkokaupan kävijästä jää itselle digitaalinen jalanjälki, josta voi kerätä asiakasdataa. Loppuasiakkaaseen voi ottaa myös suoraan yhteyttä ja kysyä sen kullanarvoisen kysymyksen:
Mitä tykkäsit? Tai että voisitko suositella tätä muille?
Kyseessä on direct to consumer -malli, joka on Amerikan ihmemaassa näyttänyt kyntensä muutamien valtavaksi kasvaneiden verkkokauppojen myötä. Menestyjien listaan luetaan esimerkiksi laukuistaan tunnettu Away Travels, kenkämerkki All Birdssekä vaatebrändi Everlane.
Yleiskatsaus D2C-kauppoihin osoittaa, että tuotteissa on tyypillisesti joku selkeästi kilpailijoista erottautuva piirre laadussa sekä lupaus maailman pelastamisesta. Better marketingeli eettisyys on edelläkävijöiden joukossa suosittu teema.
Vaikka suomalaisessa verkkokaupassa asiakasyleisö on suuriin kielialueisiin verrattuna huomattavasti suppeampi joukko, direct to consumer -mallia povataan myös täällä seuraavaksi isoksi jutuksi.
– Kyseinen liiketoimintamalli mahdollistaa sellaisen kaupan pyörittämisen, joka olisi taloudellisesti liian haasteellista perinteisempien jakelukanavien välityksellä, kertoo verkkokauppoja rakentavan Woolmanin Mikko Rekola.
Suurin pullonkaula toimintamallissa on riittävän asiakasmäärän saaminen omaan verkkokauppaan. Liikenne pitää kehittää tehokkailla markkinointitoimilla itse, kun ei voi hyötyä muiden luomasta imusta.
Kotimaiset verkkokaupat joutuvat yleensä kansainvälistymään, sillä Suomen pieni ostajajoukko ei yksin riitä menestystarinan luomiseen. Suuret massat saavutetaan tyypillisesti Yhdysvaltojen ja Kanadan valtavilla markkina-alueilla, mutta myös Kaukoitä on lupaava.
Henkilökohtaisella tuotteella henkilökohtainen suhde asiakkaaseen
Kaunis kuin koru, koska se on myös koru. Käyttäjänsä hyvinvointia seuraava design-älysormus Oura on löytänyt tiensä monien julkkisten joukossa jopa Prinssi Harryn sormeen.
Oululaisen Oura Healthin sormus keskittyy ennen kaikkea palautumisen, eli siis levon ja unenlaadun seuraamiseen. Se antaa käyttäjälleen henkilökohtaista palautetta, kuten esimerkiksi ilmoittaa sen, koska on paras treeniaika ja koska taas kannattaa levätä.
Itsestään huolehtiminen on tällä hetkellä kaikkien huulilla. Sen on myös huomannut Ouran markkinointijohtaja Marjo Piirto. Palautuminen ja uni ovat suuressa suosiossa.
– Esimerkiksi Google-hauissa näkyy, että uni on haetumpi sana kuin juokseminen, joka on hakusanana aina trendikäs.
Kovan treenin ja loputtoman puskemisen sijaan kehitys tapahtuu levossa.
– On alettu ymmärtää mihin kaikkeen uni vaikuttaa, ja että juuri palautumista optimoimalla suorituskyky parantuu, hän lisää.
Direct to consumer -mallissa voidaan liikkua hyvin kapealla kärjellä.
Ourallakin myynnissä on periaatteessa vain yksi tuote, älysormus. Verkkokaupasta sitä on saatavilla kuutta eri mallia ja kahdeksaa eri kokoa. Varastonhallinta on omissa käsissä, sillä kuluttajaelektroniikkatuotteessa varaston kierron pitää olla nopea.
Ouralle toinen peruste D2C-mallin valintaan on ollut se, että asiakkaan kanssa halutaan päästä suoraan kontaktiin.
– Jos tuote jostain syystä palautetaan, pääsemme heti reagoimaan ja tiedämme, mikä on syy. Meillä on omat asiakaspalvelijat Suomessa ja Jenkeissä. Pystytään melko lailla kellon ympäri palvelemaan, Piirto kertoo.
Rajapinta asiakkaan kanssa mahdollistaa kommunikoinnin paitsi tilauksen ja toimituksen yhteydessä, mutta myös informaation jakamisen myöhemmin, kun tuotteeseen tulee uusia ominaisuuksia. Tällä kaikella halutaan luoda hyvää suhdetta asiakkaaseen. Premium-tuotteessa se kuuluu asiaan.
Lue syyskuun MRKTNG-lehdestä koko direct-to-consumer -artikkeli, jossa Ouran lisäksi esitellään eläinaiheisiin kodin käyttöesineisiin keskittynyt MARHA’s (kuva alla).
Teksti: Paula Harmaala
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.