Moderni markkinointi vaatii uudenlaista osaamista, monipuolista kanavien hallintaa, teknologisia valmiuksia ja sopivia kumppaneita.
Modernin markkinoinnin keinot ja kanavavalikoima tarjoavat mahdollisuuden tukea myyntiä, kun datalla ja algoritmeilla ohjatun viestinnän kautta voidaan kulkea asiakkaan rinnalla koko ostopolun ajan. Samalla voidaan reagoida markkinoinnin toimivuuteen dynaamisesti eri tilanteissa.
Mainostajien Liitossa, johon kuuluu 400 markkinointia tekevää yritystä, on tunnistettu modernin markkinoinnin haasteita.
”Jäsenyritystemme johdossa ollaan halukkaita investoimaan entistä enemmän markkinointiin. Mittareiden puutteen ja joskus myös rajallisen osaamisen vuoksi ei olla kuitenkaan aivan varmoja tehdäänkö markkinointia tarpeeksi tehokkaasti”, kertoo markkinoinnin asiantuntija Maarit Aarrekangas .
”Sinällään on loogista, että investointeja ei kannata tehdä, jos hyödyt eivät ole selkeitä”, hän lisää.
Aarrekangas pitää haasteena myös sitä, että modernin markkinoinnin mahdollisuuksista keskusteltaessa markkinoinnin kieli muuttuu helposti jargoniksi, joka voi olla vierasta myynnille ja johdolle. Tämä voi osaltaan aiheuttaa myynnin ja markkinoinnin yhteispeliin säröä. Johdon on jopa mahdotonta nähdä investointien merkitystä liiketoiminnan kehitykselle.
Kiihdytyskaista tukee jäseniä modernissa markkinoinnissa
Koulutukset ovat tehokas tapa lisätä osaamista organisaatiossa, mutta kaikki eivät välttämättä osaa hakeutua oikeanlaisiin koulutuksiin, vaikka johdon tasolta siihen kannustettaisiinkin. Siksi tarvittiin järeämpiä keinoja organisaatioiden tukemiseksi.
Mainostajien Liitto on tuotteistanut Markkinoinnin kiihdytyskaista -palvelun niille yrityksille, jotka kokevat, etteivät saa markkinoinnista vielä täyttä hyötyä irti tai eivät tunne riittävästi modernin markkinoinnin keinoja.
Kiihdytyskaista sisältää useita workshop-tapaamisia, joissa varmistetaan, että kaikilla on samat tavoitteet ja tunnistetaan ne tekijät, jotka estävät tavoitteisiin pääsemistä. Henkilöstölle tehdään markkinoinnin koulutussuunnitelma, mikä varmistaa, että organisaation osaaminen kasvaa jatkuvasti.
Kiihdytyskaistalle hyväksymiseen on kuitenkin yksi ehto: workshop-tapaamisissa yrityksestä pitää olla edustettuna johto, myynti ja markkinointi.
”Tällä varmistamme, että yritysjohto sitoutuu tavoitteisiin ja antaa markkinoinnin toteuttamiseen riittävät resurssit, mutta samalla myös kasvatamme yritys johdon ja myynnin osaamista” summaa Aarrekangas.
Kiihdytyskaistalla jokainen organisaatio on yksilö, eikä ennalta valittua etenemistapaa ole. Lopulliseen toimintamalliin vaikuttavat yrityksen tavoitteet, toimiala, nykyinen osaamistaso sekä käytössä olevat resurssit.
Mainostajien Liitto on syksyn 2018 aikana pilotoinut kiihdytyskaistaa, ja mukana on tällä hetkellä neljä hyvin erilaisessa kasvuvaiheessa ja eri toimialoilla olevaa yritystä. MAINOSTAJA-lehden helmikuun artikkelissa esittelemme FREJA Transport & Logistics Oy:n kasvutarinan: syyt kiihdytyskaistalle liittymiseen, sille muotoutuneen kiihdytyskaistan sisällön sekä tähän mennessä tehdyt toimenpiteet. Kysyimme myös Mapei Oy:ltä ja RD Velho Oy:ltä miksi ne lähtivät mukaan kiihdytyskaistalle.
Teksti: Mainostajien Liitto
Kuvitus: Laura Kunnas
Lue koko artikkeli tuoreesta MAINOSTAJA-lehdestä. Artikkelissa on mm. vinkkejä markkinoijille muutosten seurantaan ja keskeiset muutokset somekanavissa ja mainosalustoissa.
Lehti on toimitettu Mainostajien Liiton ja MARK Suomen Markkinointiliiton jäsenille helmikuussa 2019.
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.