Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 246 miljoonaa euroa vuonna 2018. Mainonnan määrä kasvoi 2,3 % edellisvuoteen verrattuna. Tiedot perustuvat Kantar TNS Oy:n mediaseurantaan sekä erillistutkimukseen, jossa yhteistyökumppaneina ovat media-alan liitot.
Mediaryhmien panostukset nousivat kaikissa muissa mediaryhmissä paitsi painetussa mediassa. Suurin osuus on verkkomedialla (34 %). Mediaryhmistä prosentuaalisesti eniten kasvoi ulkomainonta (+15 %). Panostukset TV-mainontaan pysyivät ennallaan.
Tarkasteltaessa osuuksia, joissa mediaryhmät sisältävät myös digitaalisen mainonnan, sanoma- ja aikakauslehtien osuus on 40 % koko mediamainonnan määrästä. Somemainonta ja hakusanamainonta kasvoivat edelleen voimakkaasti. Verkkomainonnan kokonaiskasvu oli lähes 18 %.
Lähde: Kantar TNS
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.