Tavarataloketju Iceland joutui perumaan palmuöljyn tuotantoa kritisoivan televisiomainoksen.
Jouluinen piirretty mainosfilmi käsittelee palmuöljyn tuotannon vaikutuksia Indonesian maaseutuun ja orankien elinympäristön tuhoutumiseen. Ketju lupasi luopua palmuöljytuotteista kaupoissaan.
Ison-Britannian poliittisen mainonnan sääntöihin perustuva mainoksen kieltäminen sai osan yleisöä reagoimaan voimakkaasti mm. vetoomuksin sen palauttamisesta.
Mainosta on nyt katsottu yli 5 miljoonaa kertaa YouTubessa, joten Iceland sai mahdollisesti suuremman yleisön ja kattavamman keskustelun aiheesta kuin oli odottanut. Toki voidaan spekuloida sillä, että mainoksen aiheuttama kohu oli ennakkoon suunniteltu.
Katso kielletty tv-mainos täällä.
Katso myös WFA:n haastatteluja aiheesta Marketing with purpose. Mukana mm. Unileverin palkittu markkinointijohtaja Keith Weed.
Lähde: WFA
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.