Vuonna 1967 perustetun perheyritys Nelostuotteen – myöhemmin Tactic Games – menestystarina lähti liikkeelle Kimble-pelin lanseeraamisesta.
Kimblestä muodostui jo tuolloin pelimaailman klassikko, ja se on edelleen yksi myynnillisesti menestyneimpiä tuotteita. Muita tunnettuja tuotteitta ovat mm. erilaiset Alias-lautapelit, Choco ja Mölkky. Tactic kehittää, suunnittelee, valmistaa ja markkinoi lauta- ja ulkopelejä sekä tuottaa, kustantaa ja valmistaa lastenkirjoja sekä maahantuo lelubrändejä. Pehmolelut ovat myös merkittävä osa valikoimaa. Ne suunnitellaan Porissa ja valmistutetaan Euroopan ulkopuolella.
Tactic Games -konserni työllistää tällä hetkellä Suomessa n. 120 henkilöä ja ulkomailla n. 20 henkilöä. Lisäksi yritys työllistää välillisesti runsaasti työntekijöitä alihankkijoiden, kuljetusyritysten jne. kautta. Tactic on vahva suomalainen työllistäjä olosuhteissa, joissa suurin osa kansainvälisistä kilpailijoista on siirtänyt tuotantonsa Kaukoitään.
Tavoitteena on olla lautapelien ehdoton ykkönen.
Tactic Gamesin Minna Yppärilä kertoo:
“Suurin osa Tacticin tuotteista valmistetaan omalla tehtaalla Suomessa, sillä uskomme että kotimaisuus on varma laadun merkki. Kotimaisuutemme ja oman tuotantomme lisäksi korkean laadun takaa vahva tuotekehityksemme.
Yrityksellä on tytäryhtiöt Ruotsissa, Norjassa, Hollannissa, Ranskassa ja USA:ssa ja sivuliikkeet Tanskassa, Puolassa ja Iso-Britanniassa. Vienti muihin maihin tapahtuu maahantuojien kautta. Liikevaihdosta lähes 70 % tulee viennistä. Vaikka Suomi on yritykselle vahva ja tärkeä markkina-alue, kasvaa viennin suhteellinen osuus jatkuvasti voimakkaasti. Uusia asiakkaita ja maahantuojia haetaan perinteisin keinoin mm. kansainvälisillä messuilla sekä tapahtumissa ja myös online markkinointia käytetään lähinnä lelualan eri foorumeissa. Pääpaino markkinoinnissa on kuitenkin kuluttajille suunnattu markkinointi.
Markkinoinnin yksi suuri haaste liittyy alati muuttuviin viestintä- ja markkinointikanaviin sekä niiden mahdollisuuksiin. Perinteinen tv-mainonta, tuotelehdet, somenäkyvyys ja point-of-sale-materiaalit tavoittavat hyvin kohderyhmiä ja ovat yhä tärkeitä. Myös kansainvälisyys luo haasteita – se mikä toimii Suomessa, saattaa olla aivan väärä tapa vaikkapa Puolassa. Myös tunnettuuden nostaminen on haasteena tietyissä kohderyhmissä ja tietyillä maantieteellisillä alueilla.
Yritys pyrkii kehittämään markkinointiaan hankkimalla lisää ymmärrystä ja osaamista mm. Mainostajien Liiton koulutuksista ja tapahtumista. Tactic tekee perinteisesti paljon suunnittelua, toimenpiteitä ja kampanjoita talon sisällä, koska sillä on osaamista mm. graafisessa suunnittelussa, kuvittamisessa, taittamisessa, sisällöntuotossa, videotuotannossa ja koodaamisessa. Paljon on vielä opittavaa etenkin markkinoinnin menetelmien, suunnittelun ja projektinhallinnan osalta.
“Haluamme jatkossa panostaa tuotteiden tunnettuuden lisäämiseen erityisesti asiakaspelien osalta. Haluamme mahdollisimman monen tiedostavan, että teemme pelejä ympäristöystävällisistä materiaaleista – myös asiakkaan omalla graafisella designilla.”
Tactic Games Oy
Liikevaihto: 32 M€
Henkilömäärä: 140 (Suomi ja ulkomaat)
Tärkein luku: Tactic valmistaa vuosittain yli 4 miljoonaa tuotetta Porin tehtaalla.
Markkinoinnin henkilömäärä: 6
Lisätietoja:
minna.ypparila@tactic.net
jemi.heljakka@tactic.net
www.tactic.net/promo
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.