Tasapainoilua henkilöbrändin ja julkisuusminän välillä

Kiinteistövälittäjän arki on 75 prosenttisesti markkinointia ja mainontaa. Myynti-ilmoitukset, esittelyvideot, toimiston ikkuna, lehtimainokset, talon eteen laitettava kyltti, käytävään kiinnitettävät mainokset, käyntikortit, myyntiesitteet, myyntikansio, aktiivinen somekeskustelu, verkkosivusto, kynät ja monta muuta markkinointitapaa ja kanavaa, jotka pitää hallita. Väitän, että välittäjät ovat mestareita valjastamaan jokaisen valkoisen pinnan markkinointikäyttöön ja monelle yritykselle tekisi hyvää benchmarkata omia myyntimateriaalejaan kenen tahansa kiinteistövälittäjän kanssa.

Yksittäisiä markkinointikeinoja tärkeämpänä ja haastavampana näen kuitenkin kiinteistövälitystoimiston ja yksittäisen välittäjän brändin. Näillä on välitön vaikutus osto- ja myyntipäätökseen. Oman Kasslin LKV brändini olen rakentanut pankkimaailmasta saadun asiantuntemuksen, entisen urheilijaminäni sekä Diili-kilpailun voittajan tittelin päälle, koska ne ovat vahva osa sitä mitä olen ja mitä olen tehnyt. Kun kyse on henkilöbrändistä, sen pitää edustaa niitä asioita, joihin itse uskon ja joita pystyn tuottamaan asiakkailleni.

Aina välillä kuulee sanottavan, että meillä ns. julkkisvälittäjillä on etulyöntiasema – saamme julkisuutta, halusimme sitä tai emme. Julkisuus on kuitenkin kaksiteräinen miekka, eikä sen varaan voi omaa brändiä jättää, koska mediassa myyvät paremmin negatiiviset kuin positiiviset tarinat. Lukija ei huomaa, vaikka tarina olisi virheellinen tai irrotettu asiayhteydestään. Media on leimannut minut arvokiinteistöjen – tai kuten media niitä kutsuu – ”luksuskohteiden” myyjäksi. Tämä ei ole kuitenkaan koko totuus, eikä edusta sellaista brändiä mitä haluan rakentaa, sillä pärjään hyvin myös pienempien kohteiden myynnissä. Itsensä ”downgreidaaminen” arvokiinteistöistä kerrostalo-osakkeiden välittäjäksi ei ole helppoa ja olen miettinyt paljon, että syökö se brändini kiinnostavuutta. Markkinoinnin ammattilaisena tiedät, että kaikkia miellyttävä brändi on helposti hajuton ja mauton, eikä sellaisista synny yleensä mitään maailmaa järisyttävää tunnetta asiakkaalle.

Uskon, että vahva yritys ja henkilöbrändi pehmentävät montaa töyssyä ja siksi brändin eteen kannattaa tehdä töitä. Entisenä kilpaurheilijana olen äärettömän kilpailuhenkinen ja valmis tekemään kaikkeni asiakasodotusten täyttämiseksi ja usein myös ylittämiseksi, mikä näkyy korkeana asiakastyytyväisyytenä sekä onnistumisprosenttina. Onnistumiset leipätyössäni, eli kiinteistövälityksessä harvoin päätyvät mediaan, mutta tyytyväisten asiakkaiden mukana tieto leviää eteenpäin ja se auttaa tehokkaimmin rakentamaan vahvaa henkilöbrändiä. Synnytä niin vahvoja asiakaskokemuksia, että asiakkaasi haluavat jakaa niitä eteenpäin – se on parasta mitä voit henkilöbrändillesi tehdä!

 

Mira Kasslin, kiinteistönvälittäjä LKV, yrittäjä
mira@kasslin.com

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

fifteen − twelve =