Teköälyä käytetään etenkin mainosten kohdentamiseen

Tuoreen globaalin selvityksen mukaan tekoälyn (AI) hyödyntäminen markkinoinnissa on käytössä jo lähes joka toisessa yrityksessä. Vain viidesosa ei ole vielä suunnitellut sen käyttöönottoa.

Etenkin kohderyhmien luomisessa ja tavoittamisessa tekoäly on jo merkittävä apu. Suuret alan toimijat kuten IBM, Nielsen ja Salesforce ovat investoineet AI-tuotteisiin miljoonia dollareita viime vuosina. Markkinoijat arvostavat myös tekoälyn avulla saatavia tietoja data-analyysiin ja mainospanostusten tehokkuuden mittaamiseen. Tutkimukseen osallistui n. 500 yritystä, joista valtaosa oli markkinoijia (MediaMath, syyskuu 2018).

AI-pohjaiset chatbotit eivät sen sijaan ole vielä laajasti innostaneet markkinoijia. Toisessa selvityksessä (helmikuu 2018) vain 7 % Ison-Britannian ja USA:n markkinoijista on ottanut AI-pohjaisen chatbotin käyttöön. Suurimpina esteinä tekoälyn käyttöönotolle pidetään teknologian sulauttamista nykyisiin järjestelmiin ja standardien puutetta.

 

Lähde: eMarketer

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.