Vielä muutama vuosi sitten pystyvideot näyttivät oudoilta, kun niitä alkoi ilmestyä Facebookiin. Eivätkö ihmiset osaa tai jaksa kääntää kännykkää vaaka-asentoon kuvatessaan?
Vaakamuotoinen video kertoo enemmän kuvattavasta ympäristöstä, ja tietokoneruudun kuvasuhde johtaa luonnostaan vaakaformaatin käyttöön. Mutta toisaalta – pidämmehän kännykkää lähes aina pystyasennossa sisältöjä selatessamme. Yhden tutkimuksen mukaan 94 % puhelimen käytöstä tapahtuu pystyasennossa.
Instagram puolestaan totutti meidät nopeasti neliön muotoisten kuvien ja videoiden maailmaan, ja Instagram Tarinat -osion videot ovat lähes poikkeuksetta pystyformaatissa.
Adweekin mukaan pystyvideon vallankumous on jo vääjäämätön tosiasia. Luovan videotuotannon vanhat säännöt voidaan heittää ainakin osin roskakoriin, ja on syytä tarkastella ympäristöämme vertikaalisesti. Esimerkiksi Parellel-studion animaattorien Life in Vertical on johdatus pystyvideoiden maailmaan (Instagrramissa: parallel_studio_). Lisäksi Instagram toi äskettäin palveluunsa IGTV-osion, jossa on esillä kekseliäitä tapoja uudistaa videokerrontaa.
Snapchat on tässä edelläkävijä, sen nuori käyttäjäkunta on jo nyt pystyvideoiden suurkuluttajia.
Lähde: Adweek
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.