Lasten tietojen kerääminen markkinointia varten johtaa oikeustoimiin USA:ssa

Lasten tietojen kerääminen ilman vanhempien suostumusta mm. YouTubessa ja pelisovelluksissa on johtamassa uusiin oikeustoimiin USA:ssa.

Yhdysvalloissa on käytössä alle 13-vuotiaita kuluttajia suojeleva sääntely Children’s Online Protection Act (COPPA). Uuden Meksikon osavaltion yleinen syyttäjä sekä kaksi liittovaltion edustajainhuoneen jäsentä on lähestynyt Googlea vaatien siltä selvitystä mm. lasten tietojen keräämisestä, ikärajoitusten kiertämisestä ja YouTuben puuttuvista ikärajoista.

Vastaavia syytöksiä on aiemmin esitetty mm. Walt Disneyn ja Viacomin kaltaisille lapsille kohdistettuja ohjelmia ja sovelluksia tuottaville yrityksille. Toistaiseksi lainsäädännöllä ei ole rajoitettu näiden palveluiden toimintaa.

World Federation of Advertisers WFA kehottaa yrityksiä noudattamaan Responsible Advertising and Children (RAC) ohjelmaa ja järjestää aiheesta 9. lokauuta Digital Advertising to Children under GDPR webinaarin.

 

Lähde: WFA

Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.