Kidventure -kampanja kerrytti yli miljoona ulkoliikuntatuntia. Mikä on hyväksi lapsille, se on hyväksi myös ympäristölle, uskoo yli 70 vuotta lapsille vaatteita liikkumiseen valmistanut Reima.
Yritys valmistaa jatkossakin turvallisista materiaaleista vaatteita puolivallattomille lapsille, joiden liikkumista vanhemmat eivät toppuuttele. Nyt halutaan innostaa koko perhe tekemään asioita yhdessä.
Viime talvena yritys toteutti historiansa suurimman yksittäisen markkinointikampanjan, kun Kidventure koukutti lapsia eri puolilta maailmaa liikkumaan enemmän.
”Lasten liikkuminen ei enää ole itsestään selvä asia. On sukupolvia, joille liikkuminen ei ole elämäntapa, mikä on hälyttävä asia. Halusimme luoda tähän inspiroivaa sisältöä”, sanoo yrityksen brändi- ja markkinointijohtaja Topi Lintukangas, joka muistetaan myös huippu-uimarin ja thriatlonistin urista.
”Perheet luovat oman elämäntapansa. Kampanjalla halusimme saada lapset liikkumaan enemmän. Kampanjaan kertyikin yli miljoona ulkoliikuntatuntia”,
Suunnon kanssa yhdessä toteutettu aktiivisuussensori kerryttää tietoja lapsen liikkumisesta pelimäiseen sovellukseen, joka houkuttelee lapsia tutkimaan omaa liikkumistaan.
Kampanja huipentui maaliskuussa Rukalla nimikkotapahtumaan, johon kutsuttiin 15 perhettä eri maista ja mukana oli myös bloggareita ja lehdistöä.
”Kampanja kerrytti hienoa markkinointiaineistoa. Perheet postaavat edelleen kuvia liikuntakokemuksista Facebookiin. Kampanja näytti sen, miksi Reima on olemassa.”
Laatu kestää
Historiansa ensimmäisen vastuullisuusraportin Reima julkaisi keväällä. Yritys valmistaa jatkossakin turvallisista materiaaleista laadukkaita vaatteita, joilla on hyvin huollettuna monta elämää.
”Lasten vaatteiden valmistus on hyvin säädeltyä liiketoimintaa. Meille ydinasioita ovat tuotteiden turvallisuus, myrkyttömyys ja kierrätettävyys.”
Reima on mukana useissa tutkimushankkeissa ja hyödyntää tuloksia tuotekehityksessään. Yritys on ainoana vaatetusalan yrityksenä mukana EU:n Trash-2-Cash-tutkimushankkeessa, jossa tutkitaan, miten teollisesti valmistettuja tuotteita voidaan kierrättää materiaaliksi. Tuloksia odotetaan ensi vuonna.
Synteettisiä kuituja korvaavat luonnonmateriaalit kiinnostavat Reiman tuotekehityksen väkeä. Yksi näistä on koivusta valmistettava tencell-puukuitu.
”Myös merinovilla on nyt nousussa ja siitä tulee hyvää palautetta.”
Eläinten hyvinvointi otetaan huomioon vastuullisuuslinjauksissa. Tuotteissa käytetään vain tekoturkista. Höyhenet ja untuvat saadaan siipikarjatalouden sivutuotteina. Tänä syksynä otetaan käyttöön Responsible Down Standard, joka varmentaa, ettei yritys käytä elävistä linnuista nypittyjä untuvia tai höyheniä.
”Olemme toimineet standardin mukaan aiemminkin. Tällaisten korkeatasoisten brand status -standardien hakuprosessi voi kestää pitkään, kuten tässä tapauksessa kävi.”
Työoloista ei tingitä
Suurin osa tuotteista valmistetaan tällä hetkellä Kiinassa, joka on yritykselle myös kasvava markkina-alue. Valmistusta on myös Vietnamissa, Intiassa, Sri Lankassa, Taiwanissa, Italiassa ja kotimaassa.
Yrityksen eettinen ohjeisto ”code of conduct” antaa raamit yhteistyölle alihankkijoiden kanssa.
”Teemme yhteistyötä suoraan tehtaiden kanssa ilman agenttiporrasta eli tunnemme alihankkijamme hyvin. Teemme tehtailla neljä kertaa vuodessa auditoinnin tiukan kriteeristön pohjalta. Kiinassa meillä on oma iso organisaatio. Se, ettemme omista tehtaita, on tärkeä etu, koska silloin pystymme vaatimaan itsellemme tärkeitä asioita niin työntekijöiden oloihin kuin valmistusprosessiin liittyen.”
Alihankkijaketjuun kuuluvat myös kankaiden tuottajat, joiden kanssa tehdään tiivistä yhteistyötä kankaiden kehityksestä väreihin ja viimeistelyihin. Sama pätee useimpiin jalkineiden päällisiin ja pohjiin.
”Lasten pukeutumiseen liittyy paljon hiljaista tietoa. Oma innovaatioyksikkömme kehittää esimerkiksi heijastimiin, kankaiden kestävyyteen ja vedenhylkivyyteen liittyviä asioita.”
Paikkaa, parsi, kierrätä
Reima ei halua muoti- tai luksusbrändiksi jatkossakaan. Tuotevalikoima on laaja, koska eri vientimarkkinoille halutaan eri tuotteita. Tavoitteena on kuitenkin vähentää myytävien tuotteiden määrää.
”Ajatuksena on, että vaatteillamme pitää voida mennä minne vain.”
Uusista avauksista kertoo ”Kierrätä Reimat rahaksi” -kampanja. Reima-myymälään tuodut käytetyt syys- ja talvivaatteet sai näppärästi myyntiin Emmy Second Hand -verkkokauppaan.
Lue koko artikkeli tuoreesta MAINOSTAJA-lehdestä (21.9.2018)
Videolla Topi Lintukangas kertoo Reiman vastuullisuusprojekteista:
Teksti: Päivi Kapiainen-Heiskanen
Kuva: Reima
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.