Amos Rex törmäyttää eilisen ja huomisen – vetävä konsepti on kiinnostanut myös sponsoreita.
Elokuun lopussa avasi ovensa todellinen taiteen ja kulttuurin urbaani keidas, jolta ei puutu kokoa, näköä eikä – kaikkein tärkeimpänä – fiilistä. Uusi taidemuseotulokas Amos Rex koostuu uusista maanalaisista näyttelytiloista, vanhasta, vuonna 1936 rakennetusta Lasipalatsista ja elokuvateatteri Bio Rexistä, sekä Lasipalatsin aukiolla näyttelytilan kattona kumpuilevasta tapahtuma-aukiosta.
Amos Rexin tahtotila on selvä: saada menneisyys, nykyhetki ja tulevaisuus tuottamaan kävijöille ainutkertaisia elämyksiä – yllättäviä kohtaamisia on luvassa niin maan alla kuin päällä sekä valkokankaalla.
Kulttuuriväen lisäksi Amos Rex on saanut liikkeelle myös yritykset. Taidemuseo on houkuttanut poikkeuksellisen suuren ja monipuolisen joukon yhteistyöyrityksiä, jotka edustavat omien toimialojensa kovaa kärkeä.
Amos Rexin pääyhteistyökumppaneina ovat sopimuskaudella 2018-2020 Alma Media, Epson, Iittala, KPMG, LähiTapiola, Veho ja Danske Bank. Tämän lisäksi Amos Rexin yhteistyökumppaneita ovat Clear Channel, Ekosähkö, Genelec, Grano, Hartwall, KONE, Scandic sekä Telia.
Kun konsepti on kuningas
Sponsoreiden lassoamisesta vastaa Jukka Kunnas, jolla on yli 25 vuoden kokemus sekä kotimaisista että kansainvälisistä hankkeista kuluttaja- että yritysmarkkinoinnin parissa niin yritysten kuin kohteiden näkökulmasta. Kunnaksen mukaan yritysten kiinnostus Amos Rexin toiminnan keskeisiä ideoita ja toimintamallia kohtaan osoittautui melkoiseksi jo heti projektin ensiaskelilla. Lopulta yhteistyöyrityksiä tuli mukaan lähes kaikilta toimialoilta, joilla neuvotteluja yhteistyöstä käytiin.
”Yritykset näkivät, että nyt on kyseessä todella ainutlaatuinen konsepti, jossa kannattaa olla mukana”, Kunnas arvioi.
Yrityksillä ja Amos Rexillä on meneillään useita yrityskohtaisia yhteistyömuotoja ja -sisältöjä, jotka lanseerataan vaiheittain. Yhteistyön välineinä ovat muun muassa Amos Rexin kävijäpolkuun asettuvat tuotteet, palvelut ja teknologia, sekä erilaiset lanseeraukset, yritys- ja kuluttajatapahtumat ja myynnin edistämiseen sekä brändien tunnettuuteen liittyvät toiminnot.
Neljä kovaa
Tärkeitä Amos Rexin ”selling pointteja” oli kaikkiaan neljä. Näistä ensimmäinen on tietysti sijainti, jota parempaa saa keskustasta hakea.
”Saavutettavuuteen yhdistyy näyttävyys, koska Amos Rexin arkkitehtuuri on myös hyvin poikkeuksellista, sillä siinä ikään kuin näkee eri vuosisatojen arkkitehtuurisuuntausten kohtaavan”, Kunnas toteaa.
Arkkitehtitoimisto JKMM:n suunnittelema taidemuseon uudisosa on rakennettu Lasipalatsin aukion alle ja taidemuseon rakentamisen yhteydessä suojeltu Lasipalatsin rakennus on kunnostettu takaisin loistoonsa liki silkkihansikkain.
Kolmantena kärkenä Kunnas nostaa esille Amos Rexin hulppean tarinan, jossa menneisyys ja tulevaisuus yhdistyvät komealla tavalla. Amos Rexin näyttelyohjelma on erityisen kiinnostava cocktail: se koostuu uusimmasta, usein teknisesti kokeilevasta nykytaiteesta, 1900-luvun modernismista ja muinaisista kulttuureista. Kunnianhimoista taidetta halutaan tuoda framille virkistävästi ja elämäniloisesti – ja tämä ideologia selvästi resonoi yrityskentässä.
”Neljäntenä tulevat sitten Amos Rexin huippuluokan yleinen strategia, yritysyhteistyön strategia sekä organisaatio, joka ammattitaidollaan varmistaa sen, että yritykset saavat haluamaansa näkyvyyttä ja vastinetta.”
Amos Rex avattiin 30. elokuuta 2018
Sponsoroinnin SM-taso
Yritysyhteistyön keskiössä ovat yritysten ja Amos Rexin jaetut tavoitteet ja kävijöiden tavoittamiseen, museon palvelupolun kehittämiseen, teknologiseen tai muotoilulliseen yhteistyöhön, palveluihin ja osaamisen jakamiseen sekä yhteiskuntavastuuseen liittyvät sisältötarinat ja -teot. Kävijälähtöisyys ja laaja kulttuurikäsitys tahdittavat kaikkea toimintaa talossa – ja tämä on sopinut mukana oleville firmoille varsin hyvin.
”Nykyään ymmärretään, että sponsoroinnin täytyy sataprosenttisesti lähteä liikkeelle yrityksen omasta näkökulmasta ja tuottaa lisäarvoa yritykselle”, toteaa Kunnas, joka on vastannut aiemmin muun muassa yleisurheilun MM-kisojen 2005, World Design Capital Helsinki 2012 ja Suomi 100 Juhlavuoden yritysyhteistyöstä.
Kunnaksen mukaan sponsorointiyhteistyön tietää toimivan, mikäli yritys pystyy sen kautta puhuttelemaan kohderyhmiään vahvemmin kuin mihin se kykenisi vain omien kanaviensa kautta tai sisällöllä, jota sillä ei olisi saatavilla ilman yhteistyötä.
”Silloin se lisäarvo tulee näkyväksi.”
Ihmisläheisyys vakuutti LähiTapiolan
Yksi Amos Rexin pääyhteistyökumppaneista on LähiTapiola, jolla on paljon kokemusta kulttuuripuolen sponsorointiprojekteista. LähiTapiola Pääkaupunkiseudun toimitusjohtaja Jukka Kinnunen kertoo, että vakuutusyhtiö innostui projektista välittömästi nähtyään alkuperäiset suunnitelmat.
”Ihmisläheinen kantava idea tuntui hyvältä heti, sillä ihmisten hyvinvoinnin lisääminen taiteen kautta on meille iso asia.” Yhteistyö sopii saumatta myös LähiTapiolan 3T-stretagiaan, joka painottaa terveyttä, taloutta ja turvallisuutta.
”On hienoa, että ydinkeskustaan saatiin tällainen elämysten paikka, koska taide aivan tutkitusti tekee aivoille hyvää.”
Samalla Kinnunen tuskin malttaa odottaa, että LähiTapiola pääsee viemään omia asiakkaitaan ja muita sidosryhmiään taidemuseoon. ”Omia tilaisuuksia tulemme varmasti järjestämään Amos Rexissä jonkin verran, se on selvää jo nyt.”
Ideana on tuoda taloon myös koululuokkia. ”Amos Rex kiinnostaa varmasti kaikenikäisiä suomalaisia, sillä talossa uskalletaan tehdä uutta ja elää ajassa.”
Teksti: Otavamedia
Kuva: Tuomas Uusheimo / Amos Rex, 2018
Uutiskirjeen tilaajana saat markkinoinnin ja viestinnän uutiset sekä uusimman MRKTNG-lehden ensimmäisten joukossa. Saat myös viikottain koulutuksistamme kerättyjä vinkkejä käyttöösi sekä tietoa järjestämistämme koulutuksista.